Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

’Left 4 dead’-skaparna utmanar sitt eget spel

Uppdaterad 2014-05-13 | Publicerad 2014-05-12

Turtle Rock Studios återvänder till genren de skapade – med en helt ny twist

”Utvecklas eller dö”, lyder ordspråket.

Turtle Rock Studios dog innan de över huvud taget fick en chans att utvecklas. ”Evolve” är deras försök att rätta till det där – och samtidigt injicera nytt blod i en genre som inte sett särskilt spännande ut på länge.

FPS I höst är det sex år sedan Turtle Rock Studios skrev om villkoren för kooperativt spelande. Men fortfarande är det få som ens har en aning om att de gjorde det.

Den lilla studion från södra Kalifornien utannonserade den lagbaserade zombieskjutaren ”Left 4 dead” 2006. Redan innan spelet hunnit släppas hade de emellertid hunnit bli både uppköpta och nedlagda av Valve. De utvecklare som ville erbjöds att ansluta sig till ”Half-life”-studion i Seattle. Resten gick åt sina egna håll. Och medan ”Left 4 dead” gjorde succé med sitt smått unika fyrspelarläge sjönk Turtle Rock Studios namn undan i glömska.

Redan innan de avslöjade att de arbetade med ”Left 4 dead” fanns där dock en idé för ett annat spel; ett som handlade om att jaga och konfrontera monster istället för att fly från dem. Det är det spelet som den återuppståndna studion sex år senare äntligen är på väg att släppa. De kallar det för ”Evolve”.

Utsökt dynamik

Likt i ”Left 4 dead” tillhör spelaren en grupp som består av fyra monsterjägare. Men till skillnad från ”Left 4 dead” är alla fyra karaktärerna väsensskilda. De har styrkor och svagheter som balanserar upp varandra på ett noggrant uttänkt sätt. Resultatet är att de är helt beroende av varandra.

Det finns en Trapper som kan placera fällor och anordningar för att spåra eller begränsa monstrets framfart. Han kan hålla fast det med hjälp av en dragstråle i närstrider, men kommer också att ta oerhört mycket stryk.

Medic-karaktären är den viktigaste i gruppen, och tillika dess enda kvinna – en kliché som känns lite trist. Hon är utrustad med ett krypskyttegevär som gör enorm skada, och äger dessutom förmågan att fylla på både sin egen och de andras livmätare. Hon kan också märka monstret med en sorts giftpil som gör att det rör sig långsammare och för ett kort ögonblick blir synligt på radarn. Medic är den karaktär som monstret nästan alltid ger sig på först av alla, för att förhindra att jägarna återhämtar sig från striderna igen.

Monstret styrs – av spelare

Support-karaktären har en livsviktig funktion i det här avseendet eftersom det är den enda som kan skydda de andra. Han kan låsa fast ett kraftfält vid en av sina lagkamrater som, så länge inte strålen bryts, gör henom odödlig. För att undvika att han slits i stycken finns det i gengäld en Assault-klass som är utrustad med tungt artilleri. Det är hans uppgift att göra mest skada, men han hamnar snabbt i en utsatt position och behöver skydd och hälsa.

Det finns en femte spelare också i alla strider: den som styr monstret. Och till skillnad från de andra kan monstret evolvera. De mänskliga karaktärerna inleder varje omgång i ett spelmässigt överläge. De har specialförmågor och obegränsat med ammunition, men de är också ganska klena. Monstret å andra sidan kan levla genom att äta upp andra varelser, kasta enorma stenblock omkring sig, spruta eld och slita jägarna i stycken med specialattacker. Men till en början måste det fly för sitt liv.

Jägarna och monstret börjar på exakt samma ställe i varje spelomgång. Monstret har bara tio sekunder på sig att bege sig från platsen innan kavalleriet anländer. Och under flykten lämnar det en mängd spår bakom sig. De tunga stegen gör avtryck i den mjuka marken. Vegetationen bryts. Kulhål lämnar blod på buskar och klippor. Och andra varelser – som fåglar och djur – flyr när monstret närmar sig, vilket automatiskt får jägarnas utrustning att reagera.

Tekniska frågetecken

Precis som i ”Left 4 dead” finns det väldigt lite narrativ motivation i ”Evolve”. Spelet är konstruerat helt kring lösryckta lagmatcher. Jag ställer mig en smula tveksam till hur pass mycket djup det finns i spelmekaniken. Systemet är smart balanserat, men det krävs inte särskilt många matcher för att börja känna att upplägget går på rutin. Det finns tveklöst mer komplexitet här än i co-op-matcherna i andra förstapersonsskjutare på marknaden, men utan ett storyläge riskerar det att bli en smula endimensionellt i längden. Rena multiplayerspel brukar förlita sig på färdigheter som ständigt kan förbättras och utvecklas, men ”Evolve” lägger inte lika stor vikt vid den individuella skickligheten. Istället är det gruppdynamiken som står i fokus. Vad händer när alla spelare har 10–20 timmars erfarenhet och vet exakt hur man utnyttjar den för att få bäst resultat?

Ett annat problem är grafiken. 2K-representanterna på plats under pressvisningen i Köpenhamn betonar att spelet fortfarande befinner sig i betastadiet, men det lider inte desto mindre av så kallad tearing (när bilden går sönder vertikalt och skapar en förskjutning på skärmen) och det verkar ibland gå långsammare under de riktigt hektiska striderna. Trots att versionen jag spelar körs direkt från specialanpassade state-of-the-art-datorer. Frågan är hur Xbox One och Playstation 4 ska kunna hantera det här utan att offra något av upplevelsen när spelet släpps i höst.

Stämningsfull jakt

”Evolve” har gott om vettiga poänger i övrigt. Idén har existerat länge, och det är lätt att förstå varför Turtle Rock Studios inte ville överge den. Faktumet att en människa snarare än en ai styr monstret introducerar ett emergent element som definierar hela spelupplevelsen.

Det är dessutom stämningsfullt på ett vis som ögonblickligen suger in dig i upplevelsen. Att klampa omkring i en tropisk djungel medan du hör monstret flåsa någonstans i utkanten av bildskärmen, eller det synnerligen otrevliga ljudet av att det byter skinn för att utveckla sin skepnad, är minst sagt pulshöjande moment. Och det finns gott om andra varelser som dundrar fram från sina gömställen med öppna käftar utan att tveka ifall du kommer för nära.

Utmanar Valve

Co-op-spelen har varit i behov av förändring ganska länge nu. Med tanke på att det var just Turtle Rock Studios som en gång introducerade subgenren är det lätt att hoppas att de nu är redo att ta den till nästa nivå. Åtminstone så länge man är beredd att tro att de kommer hinna åtgärda bristerna innan de försöker utmana Valve och deras horder av trogna fans (ett ”Left 4 dead 3” ryktas vara under utveckling).

I vilket fall som helst är det lätt att se spelet som en liten seger för spelvärlden. Det är ont om bra co-op-utvecklare idag. Det finns ännu färre av dem som förstår hur bra lagspel fungerar. Och med ”Evolve” kan genrens forna kungar mycket väl vara på väg att rycka tillbaka sin krona från Valves hjässa.

Även om det samtidigt är svårt att inte önska att de hunnit utvecklas ännu mer på sex år.

Carl-Johan Johansson