Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

EA kritiseras för hbt-karaktärer

Publicerad 2012-04-09

Nu slår Electronic Arts tillbaka mot kritikerna

Electronic Arts har mottagit flera tusen homofientliga brev de senaste veckorna.

Avsändarna protesterar mot att spelföretaget låtit homosexuella karaktärer och relationer vara en del av deras spel.

– Det här handlar inte om att skydda barn, det är politisk mobbning, säger EA.

”Dragon age”-serien, ”Mass effect”-serien och ”Star wars: The old republic” har blivit politiska måltavlor för religiösa familjerättsorganisationer som vill förbjuda hbt-innehåll i spel. Spela har redan skrivit om den transexuella figuren Darth VaPaula som Florida Family Association använde för att illustrera sitt agg mot Bioware och EA.

Kräver censur

Electronic Arts har nu fått in tusentals brev från människor som kräver att spelföretaget censurerar sina spel – för barnens skull.

– Varenda ett av EA:s spel har åldersmärkning och anvisningar om vad spelet innehåller så för oss är det svårt att tro att någon skulle vara förvånad över innehållet, säger spelföretagets kommunikationschef Jeff Brown till Gamesindustry. Det här handlar inte om att skydda barn, det är politisk mobbning.

Många av breven menar att Electronic Arts blivit satta under press av hbt-organisationer att inkludera homosexuella karaktärer och möjligheter till homosexuella relationer i sina spel, vissa klagar också över att EA raderat inlägg om hbt-frågor på deras officiella forum.

”Inga påtryckningar”

– EA har inte utsatts för påtryckningar från någon organisation om att inkludera hbt-karaktärer i våra spel, svarar Brown. Däremot har vi träffat hbt-grupper och sponsrat debatter för att kunna diskutera innehåll och spelarförtryck på onlineforum. Mer koncist, vi låter spelarna ta valet att ha homosexuella relationer i våra spel; vi tillåter inte hatfulla kommentarer på våra forum.

De flesta tycks dock applådera Electronic Arts. Matt Kane, underhållningschef på GLAAD (Gay & Lesbian Alliance Against Defamation), säger till Gamesindustry att homohatet får mindre och mindre anhängare och att det är på tiden att även spel börjar uppmärksamma hbt-människor.

– En hel del spelskapare inser numera att de måste måla sina universum med en väldigt bred palett för att kunna göra ett trovärdigt universum, och det måste reflektera den kultur vi lever i idag. Jag tror att det bara är logiskt att du kommer få se fler hbt-karaktärer dyka upp i spel framöver.

Jonas Högberg