Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Apple världens mest värdefulla varumärke

Uppdaterad 2011-05-10 | Publicerad 2011-05-09

Google & Nintendo backar
– Facebook debuterar högt

STOLT PAPPA Steve Jobs har anledning att vara nöjd.

Google fick fyra år på toppen.

Men nu är det Apple som är världens mest värdefulla varumärke.

Samtidigt tappar Nintendo hela 47 placeringar på topp hundra-listan.

SJUNKER SOM EN STEN Fortsatt svåra tider för Nintendo – som nu hoppas vända Wii-försäljningen samtidigt som de förbereder lanseringen av en ny konsol nästa år.

Nästan en biljon kronor. Så mycket är Apple värderat till på Millward Browns årliga rankning över världens hundra mest värdefulla varumärken.

Google har innehaft förstaplatsen de senaste fyra åren, men kunde omöjligen hålla undan för den stigande stjärnan Apple som ökade sitt värde med 84 procent gentemot förra året. Anmärkningsvärt i sammanhanget är att femman Microsoft nu bara är värd hälften så mycket som Apple.

Första gången för Facebook

Facebook är dock det varumärke som ökat mest av alla, med hela 246 procent. Mark Zuckerbergs livsverk rusade in på topp hundra för första gången och parkerade sig på 35:e plats.

Samtidigt har speljätten Nintendo sjunkit som en sten. Värdet på Kyoto-företaget har minskat med 38 miljarder kronor. Nintendo är nu bara 79:a på listan med sina 70 miljarder.

Nintendos rädsla befogad

Vilket inte är särskilt förvånande, med tanke på att nysläppta bärbara konsolen 3DS inte mött Nintendos förväntningar, samtidigt som Apple gör rent hus med Ipad 2 och det sociala spelandet på Facebook bara blir större och större.

Om något är detta ett kvitto på att Nintendos dokumenterade rädsla för de billiga småspel som finns tillgängliga på Apples mediaprodukter och på Facebook är högst befogad.

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Jonas Högberg

ANNONS