Ett dödande slag mot övriga nätrollspel
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-01
Warhammer online: Age of reckoning en kraftsamling – trots smolk i bägaren
Hör du ljudet?
Det är "Warhammer online" som delar ut ett nästan dödande slag mot övriga nätrollspel. Utvecklaren Mythic Entertainment stjäl de bästa inslagen från konkurrenterna, marscherar sedan vidare och lämnar dem att hosta vägdamm.
Och jag hostar med glädje upp prenumerationskostnaden.
Jag tycker om strategispel som lyckas integrera rollspelshistorier för större inlevelseförmåga. Publika uppdrag, krig i omstridda zoner och solouppdrag flätas samman när jag jagar karaktärsnivåer. Ett nytänk i stridsmekaniken gör att ingen tid slösas på andra tålamodsprövande aktiviteter. Samtidigt tjänar jag berömmelsenivåer och erfarenhetspoäng hela tiden.
Även gillen och städer har egna liv med egna nivåer som låser upp nya upplevelser. Allt jag gör påverkar.
Smolket i bägaren är ett stelbent system för vapen och utrustning. Det är för svårt att få nya häftiga grejer. Jag tycker inte om för mycket klassbundna föremål.
Akronymen för "Warhammer online: Age of reckoning" är "WAR". Det är ingen tillfällighet. "Vi-och-Dom"-känslan vårdas ömt redan från mina första, stapplande steg på första nivån. På slutnivå 40, när jag ställs inför de massiva lagbaserade striderna, då handlar det inte längre bara om spelare mot spelare, det handlar om Välde mot Välde. Så det är med full inlevelse jag lämnar mitt krigsläger, drar mitt vapen och hämtar ett dånande stridsrop från strupen.
Det är ljudet av en ny krigshär i nätrollspelvärlden.
Linda Antonsson