Så är Playstation Move
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-16
Vi har testat nya PS3-kontrollen
En revolution har satts i rörelse.
Nintendos Wii springer i cirklar kring Xbox 360 och Playstation 3 på säljlistorna.
Men både Sony och Microsoft har fått upp vittringen.
Hädanefter är det intuitiva styrdon och familjevänliga festspel som är lassot som ska snärja den stora publiken.
Playstation Move har hajpats som nästa steg för de rörelsekänsliga kontrollerna. De svarta stavarna med lysande bollar i ändarna ska låta oss peka, svinga, skruva och allt du kan tänka dig med en precision vi tidigare bara kunnat drömma om.
Nu visar det sig att vi lika gärna hade kunnat spela Wii istället för att drömma.
Inget nytt
Visserligen ger Move någorlunda full kontroll över alla hand- och armrörelser. Men det är ju inget nytt. Jag får flashbacks från när jag stod i ett hotellrum i Los Angeles för två år sedan och fascinerades över hur Wii Motion plus-tillsatsen lät mig vrida och vända ett virtuellt svärd i realtid.
Jag är inte fascinerad längre.
Dessutom är pekfunktionen lika darrig som på Wii – och lika oprecis.
Fördröjningen ett problem
Nu är själva pekandet inte centralt i den rätt revolterande "Wii sports resort"-ripoff vi fått provspela, vilket gör att man istället fastnar på ett annat problem – fördröjningen.
Bristen på sådan är precis det som många kräsna spelare hoppades skulle göra Move till det självklara valet framför småsega Xbox 360-rörelsekameran Kinect. Glöm det. Lagget är ungefär lika tydligt som i de första Kinect-prototyperna vi testade på E3 ifjol.
Dessutom saknar Move många av konkurrentens futuristiska funktioner.
Mycket kvar att bevisa
Mycket – för att inte säga det mesta – hänger givetvis på mjukvaran.
Move behöver spel som inte bara imiterar Wii sports minus charmen spel som verkligen pressar fram det bästa de där svarta stavarna kan prestera.
Sony har mycket kvar att bevisa.
Just nu känns det mest som att de kommit fyra år för sent till festen.