Nu kan Sabaton kalla sig hjältar
Publicerad 2012-06-17
Ombildade succétruppen har blivit proffsigare i varenda ton
Den nyrenoverade gruppen har en stor fördel.
Den låter bättre. Den gör sig bättre på scen.
Och börjar bete sig som den succétrupp som den faktiskt är.
Vi kan berätta det som en saga.
Om ett gäng entusiaster som en gång i tiden startade ett band i Falun. Som släppte ett gäng ganska så lättignorerade power metal-skivor likt ”Attero dominatus” och ”Primo victoria” och som jobbade hårt. Segade sig framåt. Tog motgångarna som framgångar, men stretade på. Envist och obändigt.
Ett decennium senare är det annorlunda. Helt tvärtom, till och med.
Nu hälsas det reviderade Sabaton nära nog som ett dragplåster på en festival som har många konkurrenter till den titeln.
Publiken sjunger med
Det tjoas friskt mellan låtarna. Publiken sjunger med i refrängerna som om de vore vardagsnödvändigheter och låter bandet få ett välkomnande som många repertoarrivaler säkert skulle önska.
Med all rätt. Sedan omstuvningen i leden – då hela gruppen förutom kärnduon Joakim Brodén och Pär Sundström fick respass – har det blivit ett avsevärt proffsigare gäng. Liksom säkrare på scen och tajtare, vilket inte minns märks i gitarristerna Chris Rörlands och Thobbe Englunds bidrag till helheten.
Snygg pyroshow
På sitt sätt är de, tillsammans med nytillkomne trummisen Robban Bäck, historiens verkliga hjältar, genom att de ger låtar som ”Cliffs of Gallipoli”, ”Uprising” och ”40:1” en livelyster som tidigare endast har varit aktsamt antydd, men inte helt utförd.
I varje ton låter det proffsigare och mera ihophållet, en stadig grund som låter Brodén få rätt uppbackning under Bruce Dickinson-rusningarna över scenen och korrekt grund till en välregisserad pyroteknikshow.
På sitt sätt är det ett nytt kapitel i gruppens framgångssaga. En historia som har sina kvalitetsmässiga brister, speciellt när det kommer till det tidigare materialet.
Men som knappast lär vara avslutad än på länge.
Alla recensioner från Metaltown:
HÄR KAN DU SE SABATON I HÖST
Falun 18/8, Göteborg 19/10, Stockholm 21/10, Malmö 27/11, Kalmar 28/11, Karlskrona 29/11, Huskvarna 30/11, Norrköping 1/12, Uppsala 4/12, Sundsvall 5/12, Piteå 7/12, Umeå 8/12, Linköping 12/12, Lund 13/12, Ängelholm 14/12, Örebro 15/12, Karlstad 22/12.
Sabaton
Fire Stage, Metaltown. Längd: En timme. Publik: Uppskattningsvis 10 000. Bäst: Det konsekventa glädjeartilleriet. Sämst: ”Gott mit uns” har två fel. Den framförs på svenska – och har ett väldigt poänglöst gästspel av annars så respektvärde Peter Tägtgren.