Stor hiphop med både själ & hjärta på Shere Khan XIII

Publicerad 2013-05-03

Genren mår bättre än någonsin

så ska det låta Stors ”Shere Khan XIII” är precis så livfull som man vill att svensk hiphop ska vara 2013.Foto

HIPHOP Första ­minuten på Stors officiella albumdebut är ett gytter av Sergels torgs puls och intryck.

Här låter han stimmiga möten virvla runt bland panflöjtsfjädrar och gatumissionären Maria Johanssons kristna orgelsånger, som under nästan 30 år var en självklar del av Plattan. Alla som någon gång passerat huvudstadens centrala mötesplats kastas omedelbart dit.

Introt är ovanligt träff­säkert. Ingen annan genre är så mycket Stockholm som svensk hiphop och på några sekunder sätter Ulises Infante stämningen för ­hela albumet. Att genren mår bättre än någonsin har vi sett i flera år och där i den nya vågen var den nu 26-årige Stor ett av de viktigaste namnen redan med hyllade ”Nya skolans ledare”. Fyra år senare lyfter han till en ny, ännu tryggare, nivå.

Att Stor har växt märks på flera sätt. ”Shere Khan XIII” är inte lika direkt men präglas i stället av självdistans, ödmjukhet och en själfull kärlek till genren. Därför blir det väldigt självklart när han utan att spreta bort sig pendlar mellan omedelbara hits som ”Rom & kush” och ”Psycho”, soulvarma ”Lite ... kärlek”, housepumpade ”Shotgun” och den ­direkt gripande berättelsen om hur familjen kom till Sverige i ”Pappas låt”. Allt givetvis naturligt sammanbundet av Ayla-kollegan Mack Beats och The Salazar Brothers svängigt bastunga beats. Det låter ­klassiskt och tidlöst. Ändå modernt och precis så livfullt som man vill att svensk hiphop ska vara 2013.

Det går heller inte att skriva om ”Shere Khan XIII” utan att nämna albumets ofta Eminem-briljanta intron och outron. Ibland är de rena humoruppvisningar som när Thanos och Mig-L med sällsynt självdistans rundar av ”När man e liten så vill man vara Stor” till ett outro jag aldrig tycks tröttna på. Eller när ”Zattla” mynnar ut i en gripande scen ur Stors uppväxt där två lekstinna barn zappar sig igenom tv-tablån bland tidens glittrigt oförargliga program som ”Sikta mot stjärnorna” och kalla nyhetssändningar om Lasermannen.

Kanske kan jag aldrig helt och fullt förstå hur det som invandrare var att växa upp i 90-talets fula, rasistråa Sverige. Förmodligen inte.

Men nu har Stor gjort det lite lättare.

Bästa spår: