Martin Forssman på Sweden Rock Festival: "Vi måste leverera"
Publicerad 2013-06-06
Så ska Sweden rock överleva festivaldöden
Ett tak på 33 000 besökare.
Så håller Sweden rock festivalen flytande – men tvingas fortfarande att leverera.
– Vi har pressen på oss, säger Martin Forssman, presschef och vice vd för Sweden rock festival.
Hårdrocksfestivalen Sweden rock slog publikrekord 2009. 35 200 besökare vallfärdade till Blekingefestivalen som, precis som Peace & Love under sin storhetstid, har möjligheten att få in drygt 50 000 besökare på området.
”Vi vet var taket går”
Men efter besöksrekordet satte de ett tak – 33 000 besökare och inte fler.
– Hade vi fortsatt där och satsat på mer och mer folk, då hade det stuckit i väg tror vi. Så vi ville sätta en limit för att hålla en schyst bekvämlighetsnivå. Det gör att vi vet var taket går när vi planerar produktionen och det gör att vi kan hålla i kostnaderna, säger Martin Forssman, presschef och vice vd för Sweden rock festival.
Martin Forssman menar att med fler festivaler än någonsin i Sverige är det konkurrenssituationen som gör det hårda klimatet – och bidrar till festivaldöden.
– Många åker på festival och det finns många att välja på. Alla kan inte gå bra då. Så det är jätteviktigt att sätta budgetar som fungerar och se till att hålla dem, säger han.
Medelålder på 37
Sweden Rock satsar inget på marknadsföring, utan har i stället sett till att få återvändarna att fortsätta komma tillbaka till festivalen genom bekvämlighet och komfort. När publiksiffran gick över 35 000 upptäckte de tendenser till köbildning och trängsel, och valde att dra ner siffran igen.
– Samtidigt gör det att vi nu har en medelålder på 37 år, vilket är jättehögt för en festival. Det i sin tur gör besökarna mer kräsna, säger Martin Forssman.
– Men jag har svårt att se att vi skulle kunna tappa från 50 000 besökare till 9 000 som Peace & Love, om vi inte klantar oss fullständigt vill säga. Vi får se till att leverera. Vi har pressen på oss.
Hur påverkar det er när andra festivaler går under?
– Indirekt får det en påverkan eftersom många leverantörer vill ha förskottsbetalning. Många blir oroliga när en festival går under att det finns risk för fler. Så vi har fått jobba med att förklara att vi sålt bra med biljetter.
Är ni oroliga att samma sak kan hända er?
– Nej, men man får sig en tankeställare när det går så fort som det gjorde för Peace & Love. De hade stora problem, men man trodde inte att det skulle gå åt pipan så fort och på det sättet.
Hur ser ni på er egen framtid?
– Vi har ingen anledning att misstro något, det ser jättebra ut. Vi har bra grejer på gång inför 2014 och räknar med att köra på ett bra tag till, säger Martin Forssman.
Besökarna om Sweden rock: Vi kommer att komma hit nästa år igen
Charlie Smich, 50, och Jim Kellend, 47, Essex, England:
– Det är en bra festival med bra band och vänligt folk. Det finns inget som Sweden rock i England. Det här är en riktigt, riktigt bra festival där folk är mer avslappnade än i England. Festivalen har bra design, bra mat, bra öl, bra band. Vi har kommit hit i åtta och nio år och vi kommer att fortsätta komma hit.
Maria Meriläinen, 25 och Victor Johansson, 27, Växjö:
– Vi har varit här i fem och åtta år. Blandmusikfestivalerna, som Peace & Love, de pallar inte trycket. Folk vill inte gå på blandmusikfestivaler, det blir bara slagsmål och skit. Här är alla likasinnade. Det blir aldrig några problem och det är en bred blandning med folk. Vi kommer att komma hit nästa år igen.
Vicki Appelqvist, 38, och Ann Kullberg, 38, Sölvesborg:
– Vi har varit här varje år i närmare 10–15 år. Folk är här för musiken, det är en livsstil. Vi var här när vi var unga och nu har vi skaffat egna barn och går hit med dem. Sweden rock är nog den enda festivalen som verkligen kommer att överleva. De koncentrerar sig på en genre.
Missa inte Aftonbladets hårdrocksbilaga – säljs med Aftonbladet till och med 9 juni.