Tyskland satsar på fet basgång
Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2011-05-05
Nöjesbladets schlagerkrönikör Markus Larsson sätter på Eric Saades konkurrenter
SVT räknar ner. Igen.
I kväll sänds fjärde avsnittet där årets bidrag i Eurovision song contest kritiseras och hyllas i programmet ”Inför Eurovision”.
I panelen sitter bland andra Lotta Engberg, Andreas Johnson och Sarah Dawn Finer.
Nöjesbladets muntre schlagerkrönikör Markus Larsson har lyssnat på de elva sista låtarna från, exempelvis, Rumänien, Irland och Danmark.
Han gillar Tysklands basgång. I kväll SVT1 21.00
Tyskland
”Taken by a stranger”
Lena
Och Tyskland skiter i konventionerna. De ställer inte bara upp med samma artist som vann i fjol. De satsar på en basgång utan refräng. Men suggestiva och småkusliga ”Taken by a stranger” är också årets enda moderna bidrag.
Italien
”Madness of love”
Raphael Gualazzi
Och efter 13 års frånvaro gör Italien comeback i tävlingen. Med en struttig och storbandsjazzig pianotrudelutt.
Storbritannien
”I can”
Blue
Storbritannien har de senaste åren levererat en rad praktfiaskon. Men det här är, förvånande nog, en bra och välparfymerad pojkbandslåt.
Rumänien
”Change”
Hotel FM
Hygglig 60-talspop som kemtvättats i dagens radioskval. Det mest anmärkningsvärda är att en av medlemmarna spelar luftpiano i fjällen.
Estland
”Rockefeller street”
Getter Jaani
Märklig blandning av amerikanskt shownummer och Rihannas populära pop’n’b.
Frankrike
”Sognu”
Amaury Vassili
Brukar vanligtvis avsky Eurovision-opera. Men med tanke på motståndet står den unge och fagre tenorens vemodiga melodi nästan överväldigande. Är ”Sognu” pampig? Gissa tre gånger. Killen står och gapar hjärtat ur kroppen vid en klippkant. I motljus.
Lettland
”Angel in disguise”
Musiqq
Fjantpop med rapsekvens. Pass.
Spanien
”Que me quiten lo bailao”
Lucía Pérez
Ett godkänt blaha.
Irland
”Lipstick”
Jedward
Två irländska tandborstar sjunger en poplåt som kunde ha framförts av Amy Diamond i Melodifestivalen.
Vitryssland
”I love Belarus”
Anastasiya Vinnikova
Självförhärligande och tantig diktaturschlager som kunde ha skrivits i Skara. Irriterande catchy.
Danmark
”New tomorrow”
A Friend in London
Känns som en välgörenhetslåt. Eller som att spela Slades ”Cum on feel the noize” på för långsam hastighet.