Här är doldisarna bakom Melodifestivalen

Publicerad 2013-02-16

De jobbar sju dagar i veckan för att skina några minuter i Melodifestivalens mellanakter

Klarar du av att repa in 14 dansnummer på en månad och uppträda inför över tre och en halv miljon åskådare?

Är du beredd att ge upp all fritid i flera veckor i sträck, arbeta sju dagar i veckan och utsätta din kropp för blåmärken och brännblåsor?

Då har du vad som krävs för att bli dansare i Melodifestivalen.

hyllades för bollywoodnumret Melodifestivalens husdansare fick uppmärksamhet när de dansade med Danny och Gina i deltävling 2 i Göteborg.

– Det kan vara hysteriskt mycket jobb. Men det är också hysteriskt roligt, säger Thomas Benstem som gör sitt femte år som husdansare i Melodifestivalen.

Bakom dansnumren ligger hårt arbete. Dansarna och koreograferna börjar jobba så fort bidragen är klara på hösten. När turnén mellan deltävlingarna börjar trappas arbetsbördan upp. De mellanlandar i Stockholm efter varje stad och börjar repetera dagen därpå. På onsdagen åker de vidare till nästa stad.

– Om det behövs är vi bokade från klockan åtta på morgonen och jobbar till sent på kvällen, säger Thomas Benstem.

”Frun också dansare”

Vad tycker familjen om att du är i väg så mycket?

– Frugan hade varit lite gladare om jag inte skulle vara borta så många veckor i sträck, men hon är också dansare och vet hur det funkar.

Eva Kavenstrand gör sitt andra år som husdansare. Hon håller med om att fritiden och tiden med familjen får offras när det vankas melodifestival.

– Som tur är så är de förstående och stöttande i allt man gör. Det är väldigt mycket jobb, men det är grymt roligt. Framför allt att vi dansare och de andra i husgruppen blir som en familj, det blir ens liv för ett tag, säger hon.

Märken och sår

Sammanlagt rör det sig om minst 14 nummer som ska övas in och det intensiva schemat sliter på kroppen.

– Om jag jämför med förra året så har jag redan fler blåmärken efter halva turnén nu, än efter hela i fjol. Nu känns det en del i ländryggen och jag har lite brännsår på fötterna. Vissa nummer sliter mer än andra. Det är det livet man lever. Det gäller att äta gott och sova bra. Förutom på lördagskvällen, då är det fest, säger Eva Kavenstrand.

För första gången medverkar dansarna i år även i öppningsnummer och mellanakter. Tidigare har de huvudsakligen dansat i bidragens nummer. Det har varit ett led i regissören Edward af Silléns önskan att mellanakterna ska hålla samma klass som bidragen.

– Jag vill att programmet ska vara 90 minuter underhållning. Jag har hört att folk går och kissar i mellanakterna. Det vill jag sätta stopp för, ingen ska hitta ett tillfälle att kissa från det att programmet börjar, säger han.

Största satsningen hittills

Edward af Sillén säger att det är den största satsningen på mellanakter och öppningsnummer i tävlingens historia.

– Vi har fått en högre budget och det är mer jobb. För dansarna blir det både fler och längre dagar. Det är hårt jobb i sex veckor för oss alla, men det betalar sig.

Det förändrade upplägget har hittills bland annat resulterat i det Bollywood-inspirerade numret från i lördags och mellanakterna har hyllats på sociala medier.

– Det är ju skitkul eftersom det är vår egentliga arbetsuppgift, säger Thomas Benstem som koreograferat Bollywoodnumret.

HÄR ÄR PAUSNUMMER VI MINNS

ANNONS

Följ ämnen i artikeln