Ranelid ska chocka med sång om säd
Publicerad 2012-02-16
Artistkollegorna: Det kanske har varit för lite sperma i tävlingen
Han sjunger om mannens säd.
Björn Ranelid tar ut svängarna i Melodifestivalen på lördag.
– Det har ingenting med sexualitet att göra, säger författaren till Nöjesbladet.
På lördag, under Melodifestivalens tredje deltävling i Leksand, bjuds publiken och tv-tittarna på något helt nytt. När författaren Björn Ranelid, 62, framför sina verser i låten ”Mirakel”.
Mellan Sara Lis, 23, refränger pratsjunger Ranelid bland annat att människan kommer att dö ut inom 60 år – om kvinnan säger nej till mannens säd.
– Det är ett medicinskt faktum. Ingen man har någonsin fött ett barn och kommer aldrig att göra det, säger författaren.
Värjer sig
Ordet ”säd” är ett bibliskt ord som härrör från avkomma, menar Ranelid. Strofen om ”mannens säd” kan annars lätt föra tankarna till sädesvätska. Men författaren värjer sig mot sådana kopplingar.
– De ord som jag framför har ingenting med sexualitet att göra. Nej, nej, nej – det är bara ni som har snuskig fantasi. Det är inte lätt att formulera det på något annat sätt, säger han.
”Det vackraste”
När Malta vann Melodifestivalen 1973 med låten ”Sommaren som aldrig säger nej” blev det uppståndelse kring strofen: ”Dina bröst är som svalor som häckar”. Texten till den låten skrevs av poeten Lars Forssell, som var ledamot i Svenska Akademien.
Björn Ranelid kan inte se att verserna som han framför på lördag kommer att väcka lika stor uppståndelse.
– Nej, varför skulle de? Detta är det vackraste man kan tänka sig. Mänsklighetens frihet står och faller med kärlek, passion och lust, säger han.
– Jag skulle tro att tittarna klarar av Ranelids text om de fixade Maltas text som jag nog skulle säga var mer ekivok, säger schlagergeneralen Christer Björkman.
Men om det finns tittare som reagerar med förvåning över orden är de i gott sällskap med artisterna Molly Sandén, 19, och Andreas Johnson, 41.
– Va!? Kommer han att sjunga om säd? Gud vad roligt, säger Sandén.
– Något liknande har vi aldrig hört i Melodifestivalen. Det kanske har varit för lite sperma i tävlingen, säger Johnson och skrattar.
Claes af Geijerstam – en av medlemmarna i Malta – säger att Ranelids textrad hade stoppats 1973.
– Ja, SVT hade inte släppt igenom den. Vi rörde oss över bältet, det här är under det. Lars Forssells rad var poetisk, det här låter mer som matematik, säger han.
”Slag i ansiktet”
Geijerstam tror att Ranelids rad kan reta upp vissa lyssnare.
– Det här måste vara ett slag i ansiktet på ultrafeministerna, deras önskan är ju att de ska kunna kontrollera mannens säd. Att man ska få fram alternativ till att skapa människor, utan att vara beroende av män. För jag tror inte att Ranelid syftar på vetefält när han pratar om säd.
Texter som chockat genom schlageråren
Malta: ”Sommaren som aldrig säger nej” (1973)
Duon Claes af Geijerstam och Göran Fristorp vann tävlingen, men den ekivoka textraden ”Dina bröst är som svalor som häckar” – som skrevs av poten Lars Forssell – är det enda folk minns i dag.
– Lars menade ju att brösten såg ut som sval-boets runda form, om man står under och tittar upp på det. Alltså när svalorna ligger i det och häckar. Men en del tolkade ordet ”häckar” som att den handlade om arslen, sa ”Clabbe” till Nöjesbladet i fjol.
Lotta Engberg: ”Fyra bugg och en Coca-Cola” (1987)
Att sjunga om världens största läskmärke i Melodifestivalsammanhang går inte för sig. Det fick den då 23-åriga Lotta Engberg erfara 1987.
– Jag tänkte inte alls på det där innan, för mig var det bara en glad somrig text. Men reaktionerna kom ganska snabbt efter att jag vann. Folk skrev insändare och var upprörda. Att jag sjöng om Bugg brydde de sig inte om, det var Coca-Cola som stack i ögonen, sa hon till Nöjesbladet i fjol.
Låten döptes om till ”Boogaloo” när den tävlade i Eurovision song contest.
After Dark: ”(Åh) när ni tar saken i egna händer” (2007)
I en inspelad video, som visades på scenen, fick tittarna reda på att Bosse Bildoktorn oljade in växelspaken, att Martin Timell greppade borren, att Mat-Tina gärna använde fingret och att Sommartorpet-Ernst trallade på torpet. Allt – inklusive låttiteln – var så klart anspelningar på onani.
– Det finns undertoner och insinuationer men det är gjort med sån stil, elegans och intelligens att vi tycker att det är acceptabelt, sa dåvarande projektledare Martin Österdahl till Nöjesbladet.