Kriminalserierna närs av kvinnohat

Läs Sandra Wejbros krönika

Gillian Anderson i ”The fall”.

De torteras, våldtas, lemlästas.

I kriminalserier dör kvinnor som flugor – och vi blir vittne till deras sista kamp.

Sandra Wejbro.

Det är inte särskilt revolutionerande att påstå att kvinnohatet är luften kriminalgenren andas. Det finns en spänning, politisk och psykologisk, som författare naturligt dras till.

Det utdragna våldet i nya brittiska serier som ”The fall” och ”Ripper street” har orsakat debatt i hemlandet. ”Den är en enda lång våldtäktsfantasi” ­rasade tv-recensenten Christopher Stevens mot ”The fall” i artikeln ”Why does the BBC think ­violence against women is sexy?” (Daily Mail 9 juni).
 

Redan i de första scenerna avslöjas vem den sadistiske seriemördaren är och sedan får vi följa hans perspektiv, parallellt med polisens. Paul Spector (Jamie Dornan) är en snygg och ganska sympatisk familjefar, när han inte torterar och mördar kvinnor.

Seriens skapare Allan Cubitt skriver i The Guardian (7 juni) att han grubblat över hur man skildrar det patriarkala samhällets inneboende misogyni utan att det blir exploaterande. Ett av Cubitts svar är att vägra låta kvinnorna vara anonyma offer. Om vi först lär känna dem kommer vi se dem ur en annan synvinkel än mördaren, samtidigt som hans voyeurism skildras.
 

I jakten på mördaren instruerar kriminalpolisen Stella Gibson (Gillian Anderson) sina underlydande att vara noga med sitt språk:

”På presskonferensen bör vi inte säga att offret är oskyldigt. Det har inte med saken att göra. När en tjej i kort kjol eller en prostituerad mördas, kommer hon då vara mer skyldig?”

Gibson möts av kollegornas förakt när hon erkänner att hon raggat upp en man, enbart för att ha sex. ”En man (subjekt) ligger med en kvinna (objekt). Men när en kvinna (subjekt) ligger med en man (objekt) blir det plötsligt förkastligt”, konstaterar hon. Andersons sylvassa gestaltning av Gibson är ett uppkäftigt långfinger mot alla konventioner.
 

Att just ”The fall”, som problematiserar kriminalgenrens könsroller, är den serie som mött kritik är paradoxalt.

Men förhoppningsvis innebär den att vi tittare änt­ligen börja ifrågasätta hur vi ser kvinnor mördas på tv.

WEJBROMETERN

Stekhett

John Oliver har öppnat starkt som vikarie för Jon Stewart i ”The Daily show”. Hans samtal med ”Veep”-skaparen Armando Iannuci om amerikansk politik är fullständigt briljant.

Ljummet

Brunkrämsmaffian från nordengelska Newcastle intog Stockholm förra veckan för att lansera ”Geordie shore” på svenska MTV. Ett par år för sent ­bara.

Iskallt

Mysiga sommarprogram. En trädgård, ett trevligt samtal, en menlös artist.

ANNONS