Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

En lång väntan – på spänning

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-10

The american Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

FEM MINUTER SVERIGE George Clooney är nästan ständigt i bild – och han ser hot överallt. Foto: GILES KEYTE

DRAMA Förväntningar kan förstöra filmer.

Ta de upprymda jämtlänningar som tror att deras landskap spelar en stor roll i George Clooneys nya film, delvis inspelad utanför Östersund. Snopet då att de fem inledande minuterna i vinter-Sverige påstås äga rum i Dalarna.

Ta de actionvänner som luras av ”The americans” affisch att tro att det är en spännande thriller. Clooney spelar en yrkesmördare som jagas och bestämmer sig för att göra ett sista jobb i Italien. Mer en långsam existentiell väntan med en grubblande huvudperson. Mycket tystnad blir det.

Eller ta de cineaster som hyser förhoppningar på regissören Anton Corbijn efter den snygga ”Control” om Joy Division-sångaren Ian Curtis. Den filmen förstärkte hans goda varumärke som hyllad stillbildsfotograf. Men ”the American” är så … banal.

Okej. Har vi sänkt förväntningarna nu?

Då kan vi ta det som faktiskt är sevärt med ”The american”. Här finns minnesvärda bilder, när kameran rör sig långsamt, långsamt över landskap. Som de korta inledningsscenerna i ett gnistrande kallt Sverige, eller de fundersamt vilande bilderna av italienska bergslandskap.

George Clooneys huvudperson är nästan ständigt i bild. Orolig, jagad, spanande över axeln efter de som vill döda honom. Han gömmer sig så noga han kan men ser ändå hot.

Han vågar inte lita på någon, men hamnar i långa samtal om livet med en mycket utåtriktad präst som försöker rädda honom med tro och förstår att det är en man som gjort många illa.

Yrkesmördarens andra mänskliga kontakt blir en prostituerad som han träffar på en bordell. Kropp och själ. I båda fallen lika banalt skildrade, och kärlekshistorien som växer fram mellan den unga kvinnan och den slitna medelålders mannen kändes mossig redan när George Clooney föddes 1961.

En annan klyscha är det Sista Uppdraget. Han vill inte hålla i vapnet själv, men går med på att specialbygga ett gevär åt en kvinnlig prickskytt. Vem kan han lita på? Till sist bryr man sig inte. ”The american” vandrar surmulet och dystert fram. En håglös film om en håglös man.

Följ ämnen i artikeln