Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Roy Andersson: ”Det här slår ju allt”

Publicerad 2014-09-06

VENEDIG. Roy Andersson vann Guldlejonet på Venedigs filmfestival för ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron”.

– Det här slår ju allt. Som att vinna Giro d'Italia på cykel, med folk hurrande på trottoarerna, säger den 71-årige regissören till Nöjesbladet.

Så här i efterhand kan man väl säga att det låg lite i luften.

I tisdags kväll när Svenska Filminstitutet, Svenska Ambassaden i Rom och Studio 24 (Roy Anderssons filmbolag) hade fest för filmen, kom stora delar av tävlingsjuryn in på festen mot slutet, de hade ätit och druckit gott i restaurangen bredvid, och alla betygade Roy Andersson sin vördnad.

Ganska ovanligt beteende för en jury, om ni frågar mig.

Roy Andersson har hållt på i fyra år med sin 40 miljoner kronor dyra film, till största delen inspelad i hans egen studio på Sibyllegatan i Stockholm.

Första svenska vinnaren

Det är en slags fristående fortsättning till och gjord i ungefär samma stil som de två övriga filmerna i trilogin, ”Sånger från andra våningen” (2000) och ”Du levande” (2007). Den förstnämnda vann Juryns pris i Cannes.

I ”En duva…” passerar en mängd människoöden revy i historien om två kantstötta män (Nils Westblom, Holger Andersson) som försöker försörja sig på att sälja skämtartiklar. En film som säger rätt mycket om livet i Sverige, i världen, och – framför allt – om att vara människa.

Det är första gången en svensk film tävlar om Guldlejoner i Venedig på 25 år.

Det är första gången någonsin en svensk film vinner priset.

– Det här var enormt, enormt, enormt. En fullsatt salong som jublade. Folk på trottoarerna som hurrade när vi kom ut ur salongen. En extrainsatt visning där inte minst en ung publik verkar ha fattat filmen. Det här slår allt, säger Roy.

På scenen sa han:

– Jag är lite skakig. Grazie mille! Tack så mycket! Det är en stor ära.

– Italien är ett land som har producerat så många mästerverk. Om jag inte hade sett dessa filmer så kanske jag inte hade varit filmregissör i dag. De Sicas ”Cykeltjuven” är min absoluta favoritfilm med så många geniala scener som handlar om precis det filmen ska stödja, humanism och empati. Jag ska försöka fortsätta att göra lika bra filmer som ”Cykeltjuven”. Han fick ta emot priset av juryn som i år leddes av ordföranden Alexandre Desplat, välkänd filmkompositör.

– Ja, jag var rätt skakig, men fick sagt det jag ville ha sagt, säger Roy till Nöjesbladet, någon timme senare.

Hur firar ni vinsten?

– Efter photocall och presskonferens är det middag, han Barosso, EU:s ordförande, ska visst vara med också, förutom allt filmfolk här nere.

”Jag är lite av en retsticka”

Du har ju varit rätt kaxig hela tiden med att du ska vinna Guldlejonet, känns det skönt nu när du fick rätt?

– Jag är lite av en retsticka, det är gjort med humor. Inte minst är det kul att Ruben Östlund och jag retas lite med varandra nu. Efter min vinst här, får han räkna med att hamna i skuggan lite grann, ha ha.

Närmast åker Roy Andersson vidare till filmfestivalen i Toronto i dag. Om nu inte den strejk som orsakade kaos på Venedig flygplats under några timmar på eftermiddagen i går, utökas i dag, det finns risk för det.

Roy Anderssons film har Sverige-premiär 14 november.