Woody Allen kan spela in film – i Stockholm

Publicerad 2013-07-02

Nöjesbladet avslöjar: ”Upp till mig att hitta på en bra stockholmshistoria”

Woody Allens planer på att göra en långfilm i Stockholm ser ut att förverkligas.

– Vi har blivit erbjudna pengarna. Nu är det bara upp till mig att hitta på en bra stockholmshistoria, säger den 77-årige regissören till Nöjesbladet.

Han gör just nu pr-intervjuer för ”Blue Jasmine”, en dramakomedi med Cate Blanchett, Alec Baldwin, Louis C.K. och Sally Hawkins. Filmen har Sverige-premiär 23 augusti.

Att det funnits tankar på en Woody Allen-film som utspelas i Stockholm, liknande de han tidigare har gjort i London, Barcelona, Paris och Rom, är ingen nyhet. Redan på filmfestivalen i Cannes 2011 sa Woody Allen till Nöjesbladet:

– Det har förts seriösa diskussioner under en längre tid, så möjligheten finns.

Kan få 122 miljoner

Enligt vad Aftonbladet erfar brukar Woody Allens producent Letty Aronson (som också är hans syster) kräva en summa pengar, siffran 14 miljoner euro har nämnts. Cirka 122 miljoner kronor, alltså.

För den bestämda summan gör sedan Woody Allen en film om i stort sett precis vad han vill. Men den utspelas på den aktuella platsen. Innebär naturligtvis mycket jobb för filmfolk under ett par månader i regionen. Och blir en film som garanterat får uppmärksamhet i hela världen.

– Vi jobbar med Woody Allen-projektet och hoppas att det ska bli av snarast möjligt, är i princip det enda som Jonas Feinberg, marknads- och kommunikationschef på Filmregion Stockholm-Mälardalen vill säga. Ett relativt nystartat produktionsbolag med rutinerade filmproducenter är också inblandade.

Ingen bra idé ännu

Det är Woody Allen själv som är minst hemlighetsfull på telefon från Paris:

– Det är bara jag som inte har kommit till skott med en vettig idé ännu. Men det ska nog lösa sig. Jag älskar Stockholm, har varit där privat flera gånger, men det handlar inte bara om att få pengarna. Jag vill ju verkligen att det ska bli en historia och en film som alla stockholmare kan vara stolta över. Utan att det blir en ren reklamfilm, förstås.

ANNONS