Så lite tjänade Aloe Blacc på Aviciilåten

Publicerad 2014-11-08

Taylor Swift drog tillbaka sina album från Spotify.

Nu svingar Aloe Blacc mot streamingtjänster på grund av ersättningen för hans och Aviciis megahit ”Wake me up”.

”Jag har tjänat mindre än 30 000 kronor från världens största digitala musiktjänst”, skriver han i ett öppet brev i Wired.

”I need a dollar”, sjunger Aloe Blacc i en av sina största hitlåtar.

Nu har han tröttnat på streamingtjänsternas utbetalningar.

I ett öppet brev på Wired skriver Blacc att ”Wake me up”, som han skrev tillsammans med Tim ”Avicii” Bergling, är Spotifys mest spelade låt någonsin. På sina 168 miljoner spelningar på Spotifykonkurrenten Pandora har låten totalt dragit in cirka 92 000 kronor i USA, skriver han.

”För att ha varit med och skrivit en stor hitlåt har jag tjänat mindre än 30 000 kronor från världens största digitala musiktjänst”, skriver han.

”Låtskrivare lämnas ute i kylan”

Aloe Blacc är mycket kritisk mot utvecklingen sedan musiktjänsternas frammarsch under 2000-talet.

”Jag kan inte stå på sidlinjen när den stora majoriteten av alla låtskrivare lämnas ute i kylan samtidigt som cheferna för musiktjänsterna bygger sina förmögenheter i aktieoptioner och bonusar på grund av vårt hårda arbete”, skriver Aloe Blacc.

I början av november meddelade Taylor Swift att hon drog bort alla sina album från Spotify.

– Jag vill inte att mitt livsverk ska vara del av ett experiment som jag inte tycker kompenserar låtskrivarna, producenterna och artisterna bakom musiken på ett rättvist sätt, säger hon om beslutet enligt Rolling Stone.

Spotifys ersättning: fem öre

I slutet av december avslöjade tidningen Filter att den lägsta ersättningen för att en låt spelas på Spotify är 2,3 öre. Spotify gick senare ut med att ersättningen i genomsnitt är cirka fem öre, men att det varierar mellan olika länder och skivbolag.

I Sverige är det sedan skivbolagen som fördelar ersättningen vidare till artister och genom STIM även kompositörer, textförfattare och förlag, enligt Malin Cumzelius på Spotifys pr-avdelning.

Under fredagen släppte Sveriges kompositörer och textförfattare, SKAP, ett pressmeddelande om att de startar ett pilotprojekt för att undersöka förhållandena på den svenska marknaden.

– I dag finns det pengar i den digitala näringskedjan – de har bara inte hittat fram till dem som står för värdet i samma näringskedja, säger Alfons Karabuda, ordförande i SKAP.

ANNONS