Här är nya trenden – efter ice bucket

Publicerad 2014-10-08

Nu vaknar kändisarna upp efter isvattnet

Nu är det slut på hinkarna med isvatten och dags för nästa insamlingstrend på internet. #WakeUpCall är kampanjen som hoppas bli en minst lika stor viral succé som Ice bucket challenge.

Kampanjen startades av Unicef och går ut på att lägga ut en bild på sociala medier, tagen precis när man vaknat, och samtidigt skänka pengar till organisationens Wake up call-kampanj till förmån för barn som flytt våldet i Syrien.

Kändisar som redan lagt ut mer eller mindre glamorösa bilder på sig själva är bland annat supermodellen Naomi Campbell och skådespelarna Tom Hiddleston och Hugh Grant. Stephen Fry, skådespelare och programledare, varnade sina 7,5 miljoner följare på Twitter med texten "Jag varnar er. Titta bort." innan han lade upp en bild på sig själv i sängen.

I USA samlade Ice Bucket Challenge in över 150 miljoner kronor till förmån för forskning om sjukdomen als.

TT

ANNONS