Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Synskadade rasar mot Spotifys nya utseende

Uppdaterad 2014-04-14 | Publicerad 2014-04-12

Spotify: ”Musik har aldrig sett bättre ut” – Synskadade: ”Vi ser ingenting”

Spotify delar musik till alla - eller?

Efter att företaget bytt grafisk profil rasar synskadade som inte längre kan använda tjänsten.

– Jag tycker att det är bedrövligt, säger Fredrik Ahlkvist på synskadades riksförbund.

Stefan Svärd, 64, älskar musik. Han spelar själv och använder ofta musiktjänsten Spotify för att knåpa ihop spellistor med sina favoritartister.

I dag är han svårt synskadad som en konsekvens av en sjukdom han drabbades av i 30-årsåldern. Tidigare har han kunnat använda Spotify utan problem. Men för några dagar sedan tog det stopp.

– Jag satte i gång programmet och trodde helt enkelt att det inte fungerade. Jag såg ingenting. Jag stängde av det och satte i gång det flera gånger. Men det såg fortfarande likadant ut, säger han.

Anledningen?

”Aldrig sett bättre ut”

I början av april lanserade Spotify sin nya grafiska profil. Bakgrunden är numera svart och texten grå. På sin hemsida skriver Spotify att "musik aldrig sett bättre ut".

– Problemet är att om man ska använda svart så måste det vara gul text. Annars har man ingen chans som synskadad. Jag tror helt enkelt inte att de har tänkt på oss synskadade, säger Stefan Svärd.

Fredrik Ahlkvist är styrelseledamot för synskadades riksförbund i Stockholm och Gotland.

– Jag tycker att det är bedrövligt. Det är jättetråkigt att det drabbar synskadade, säger han.

Enligt SRF har flera uppmärksammat Spotifys nya grafiska profil. Fredrik Ahlkvist tycker det är synd, då ny teknologi oftast gynnar personer med funktionsnedsättningar.

– Men ibland har de insikt och ibland inte. Ibland tänker de dessutom inte alls, säger han.

Spotify menar att de gjort undersökningar inom flera områden under arbetet med den grafiska profilen. Bland annat vad gäller kontrast och tillgänglighet.

– Vi kommer att göra vissa förbättringar inför nästa uppdatering. Och vi lyssnar alltid på feedback från våra användare, säger Malin Cumzelius, PR-ansvarig på Spotify.

ANNONS