Företagen rasar mot Zytomierska efter viktpåhoppet

Publicerad 2012-11-08

Drar sig ur reklamsamarbeten efter vikthånet: ”Vi stöder aldrig kränkande yttringar mot medmänniskor”

Katrin Zytomierska gick till hårt viktangrepp mot 33-åriga Sats-modellen Josephine.

Nu kommer reaktionerna på blogginlägget.

Flera företag vägrar nu att synas bredvid Zytomierska efter kundernas hårda krav.

Reaktionerna på Katrin Zytomierskas blogginlägg om 33-åriga Sats-modellen Josephine låter inte vänta på sig.

Nu har fyra stora aktörer valt att dra sig ur reklamsamarbetet med Finest.se, den portal där Zytomierska har sin blogg, efter starka reaktioner från kunder.

”Lekmer tar precis som du avstånd från Katrins uttalanden om kroppsideal och uttalanden om människor som inte anses duga. Det rimmar inte med vad Lekmer står för. Det kan vi lova”, skriver företaget Lekmer på sin Facebook-sida och bekräftar därmed att samarbetat med Zytomierska är avslutat.

”Vi avslutar vår annonsering”

Teleoperatören 3, fackföreningen Unionen och McDonalds har också valt att inte längre samarbeta med Finest och Katrin Zytomierska, skriver Resumé.

” McDonald’s är till för alla och vi stöder aldrig kränkande yttringar mot andra medmänniskor. Varken här eller någon annanstans. Vi avslutar vår annonsering på bloggportalen finest.se och vi räknar med att våra banners är borta under kvällen", meddelar McDonalds via sin Facebook-sida.

Det var i måndags som Zytomierska skrev det uppmärksammade blogginlägget där hon gick till hård attack mot gymkedjan val av reklammodell.

– Fy fan vad pinsamt att marknadsföra det här resultatet på en tjej som tränat i 13 år, skrev Katrin.

Igår var Katrin Zytomierska en av gästerna i TV4:s ”Efter tio”. I ett inslag visade den kontroversiella bloggerskan bakelser som man kan äta med gott samvete.

Zytomierskas medverkan skapade en våg av reaktioner på TV4:s Facebook-sida.

– Hej TV4! Jag undrar hur ni tänkte när ni bjöd in Katrin Zytomierska till morgonsoffan och Efter 10? Just nu har jag jättemånga, jätteelaka saker att säga om henne, så jag undrar om jag skriver de elaka sakerna om henne i en blogg, får jag sitta i morgonsoffan i morgon bitti då? skriver en tittare till tv-kanalen.

Finest nöjer sig med förklaringen

Finest chefredaktör Alexander Erwik säger till Dagens media att sajten fortfarande står bakom sin bloggare.

– Vi har haft en dialog med Katrin och hon har redogjort för hur hon resonerar. Hon anser att det här inte är en attack på en privatperson utan kritik mot en reklamkampanj och vi har valt att nöja oss med den förklaringen, säger Erwik.

Zytomierskas inlägg om 33-åriga Josephine har i skrivande stund fått över 1 200 kommentarer, men bloggerskan tar uppståndelsen med ro.

– När hon ställer upp på en sådan reklamannons måste hon vara beredd på att alla kanske inte kommer att älska den, sa hon till Nöjesbladet igår.

Idag ber hon ändå Josephine om ursäkt för viktpåhoppet.

– Naturligtvis är jag ledsen om jag har sårat Josephine, det är aldrig min mening att ge mig på privatpersoner, det är lågt och ligger inte i mitt intresse, skriver hon i ett nytt inlägg.

Hon passar också på att återigen kritisera gymkedjans val av modell.

– Kvinnan på bilden är enligt läkare (inte mig) en överviktig person och det är inte möjligt att SATS anser det vara ett resultat som de strävar efter att deras medlemmar ska ha uppnått efter 13 års träning på deras anläggningar, skriver Zytomierska.

Några av reaktionerna på blogginlägget

Fackförbundet Unionen:

Zytomierskas bloggpost har ett innehåll som vi verkligen inte vill förknippas med. Vi har haft annonser på ett nätverk som i sin tur annonserar på finest.se. Sajten har redaktionellt material samt även användargenererat material såsom bloggar. Katarina Zytomierska är en av de som bloggar. Vi annonserar alltså inte på hennes blogg, men i förlängningen på sajten där den – och mycket annat – publiceras."

Teleoperatören 3, i ett mail till Resumé:

Vill bara informera om att vi beslutat att vi inte längre annonserar på Katrin Zytomierskas blogg eftersom de värderingar hon ger uttryck för inte är något vi vill associeras med. Vi fortsätter dock vårt samarbete med Finest.se och de andra bloggarna där, skriver 3 i ett mail till Resumé.

Hanna Kilander för Riksföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt:

Vi i ABK har varit tveksamma till att bemöta KZ i egenskap av uppmärksammad provokatör och bloggare. Risken är att hon får ännu mer uppmärksamhet och kan påverka fler. Dock känner vi oss tvungna att bemöta den farliga syn på hälsa och skönhet som KZ kommunicerar till sina läsare och genom andra medier som rapporterar om blogginläggen och uttalanden. Det finns omfattande undersökningar som visar att självkänsla är centralt för att förebygga ätstörningar. Budskap som KZ:s främjar knappast ökad självkänsla.

ANNONS