Loreen måste knäcka 4 hinder

Publicerad 2012-05-26

Nu eller aldrig.

Det är inget annat som gäller.

Nu. Eller. Aldrig.

Vad talar emot Loreen? En hel del.

Vi kan ta det i tur och ordning.

”The Big Five”.

Länderna som alltid är direktkvalificerade till finalen – Italien, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Tyskland – ställer upp med bättre och starkare bidrag än på många år. Med tanke på ländernas status i Europa kan de stjäla röster överallt. Särskilt Spaniens Pastora Soler imponerade under genrepen. Hon sjöng så att ljusriggen nästan trillade ner.

Serbien

Željko Joksimoviç var den moraliska vinnaren av ­Eurovision song contest 2004 med ”Lane moje”. Det har inte fansen glömt. Joksimoviç är en av de största stjärnorna i forna Jugoslavien. Och med tanke på att Bosnien ställer upp med ett intetsägande mähä kan Željko få kusligt många tolvor av sina grannar. Välförtjänt, dessutom.

Buranovskiye Babushki

De sex godmodiga gummorna från republiken Udmurtia. När de börjar guppa runt kan vad som helst hända. Ska det vara en ­babusjka i år finns det ju inte så mycket annat att välja på. Men ­jurygrupperna lär väl knappast rösta fram Rysslands brödbakande pantertanter. Ifjol valde de ju en pretentiös pianostolle från ­Italien.

Tävlingens upplägg

26 bidrag tävlar i finalen och 42 länder röstar. Att hitta en låt som tilltalar alla i den kulturkakofonin är nästan omöjligt.

Det lär hända underliga och knäppa saker i finalen. Det ­ligger i spektaklets natur. Allt annat vore nästan en ­besvikelse.

Azerbajdzjans största popstjärna, affärsmannen och miljardärsonen Emin Aghalarov, ska bland annat vara mellanakt. Att han också är svärson till landets president – hoppsan! – är säkert bara ett märkligt sammanträffande.

Framför allt börjar tävlingen kännas som en intern uppgörelse mellan svenska låtskrivare. Inte mindre än tio av finalbidragen har svenska upphovsmän.

Thomas G:son kan exempelvis vinna med Spanien i stället för med ”Euphoria”. Han har fingrarna i båda kakburkarna. Och då blir det bamalama och förbryllade miner, kan jag lova.

Men åter till saken – vad är det som talar för Loreen? Många experter tycker att hon är för excentrisk och märklig för den breda Eurovision-publiken.

Det kanske stämmer.

Men det är ofta originalen och de udda typerna som lyckas. Alexander Rybak är ett sådant exempel. Marija Šerifoviç och balladen ”Molitvà” är ett annat. Och glöm inte de finska gummidemonerna i Lordi.

Loreen går inte att härma. Hon kan inte skapas på skivbolagens marknadsmöten. Det är en artist som ­dyker upp i Melodifestivalen vart femtonde eller tjugonde år. Och numret ”Euphoria” bryter i sin tur mot alla regler och förväntningar för hur en vinnare i Eurovision ska låta, se ut och ljussättas.

Någon gång måste det annorlunda lyckas. Någon gång ska den glassiga normen brytas.

Det kan dröja åratal innan Sverige har liknande förutsättningar igen.

Känslan är nu eller aldrig. Nu. Eller. Aldrig.

Larssons …

Vinnare – Loreen

Äh, varför inte? When in Rome, och så vidare.

Utmanare – Serbien

Om det blir en ballad igen ligger nog Željko bra till.

Skräll – Ryssland

”Come on and ... boom boom!”

ANNONS