Ingenting är sig likt efter Ranelid

Uppdaterad 2012-02-28 | Publicerad 2012-02-18

”FULLÄNDAT” Björn Ranelid är mer än nöjd.

Det börjar som vanligt.

Sju artister sjunger sju bidrag.

Och sen kommer... ni vet vem.

Och då är inget sig likt längre.

Markus Larsson.

Mycket i Melodifestivalen handlar om återvinning.

Kvällens deltävling är inget undantag.

Låtskrivaren Fredrik Kempe ställer upp med Eric Saades ”Manboy” igen, men den här gången kallar han bidraget för ”Youngblood”. Den framförs av fem pojkar som hoppar och tjoar och tar trevande punggrepp på sig själva.

Andreas Johnson har ungefär samma taktik. Nej, han tafsar tack och lov inte på sin kropp.

Men han återanvänder åtminstone sig själv för femte gången i ”Lovelight” och lägger till en melodi som Suede spelade in 1996. Men då hette den ”Beautiful ones”.

Det finns en stearinljusballad, slick r’n’b i vita sneakers, en webbjoker, tack för visat intresse! någon som heter Pérez en Molly Sandén och tre tjejer i tajta zebrastrutar.

Fullständigt rimligt, allt­ihop.

Men sen, som bidrag nummer åtta, kommer det knasigaste bidraget sedan Gud sa ”Varde ljus!”.

Författaren. ­Fenomenet. ”Let’s dance”-deltagaren. De svenska bokstävernas störste Björn.

För att ge en bild av konstverket klockade jag numret under genrepet.

Här är ”Mirakel”, ­sekund för sekund. (Obs! Siffrorna anger cirkatider. Ingen vet var orden, utropen, takten och tajmingen tar vägen när Ranelid får feeling. Det blir som det blir.)

0.03 Inledningen. Ranelid tittar in i kameran och säger bland annat ”Kärleken har världens största händer, men ­väger ingenting.”

0.29 Ranelid vevar i gång på allvar med ett ”Nu kör vi!”. Ja, det gör vi.

0.45 Ranelid står still.

1.02 Ranelid ropar ”ooonderrr” (under).

1.11 Ranelid rör på sig.

1.20 Ranelid pratar om hur länge mänskligheten överlever om kvinnan tackar nej till mannens säd. Bör inte missas.

1.27 Ranelid ropar ”Ja, så är det!”.

1.51 ”Kärleken stavar aldrig fel”-partiet.

2.18 ”Kvinnan är det första ­könet glöm aldrig det”-partiet.

2.30 Ranelid jazzar på podium nummer två. (Till vänster från tv-soffan sett.)

2.38 Ranelid levererar ett rungande ”oj, oj, oj!”.

2.46 Ranelid levererar ett långt och rullande och oförglömligt ­”herregud”.

2.56 Ranelid tar några danssteg och avslutar med ett ”wow”.

2.58 Slut.

Alla som tittar vill naturligtvis inte ­ missa Ranelid men vem kommer rösta? De som firar groggarnas glada tid framför tv:n, ­ kanske?

Missförstå mig inte. ”Mirakel” är väldigt, väldigt rolig. Men är det bra? Njä.

Bedöm själva. Och hur det än går kommer ­Ranelids medverkan i Melodifestivalen 2012 att diskuteras och hånas eller hyllas i åratal framöver.

Efter Björn Ranelids sista repetition med Sara Li i går eftermiddag sammanfattade den märkbart utmattade studiomannen ­Henric Von Zweigbergk upplevelsen bäst.

Han vände sig till pressen och sa:

”Tack och ­förlåt.”

Markus spåkula

TILL FINAL

Molly Sandén

Den här balladen ska bara inte misslyckas.

Andreas Johnson

Man kan komma långt med en gammal Suede-låt.

ANDRA CHANSEN

Youngblood

Eric Saades ”Manboy” fungerar förmodligen rätt bra i år igen.

Mattias Andréasson

Ja, kanske det.

ANNONS