”Smak av äpplen? Det är ett skitvin”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-09
Här är bolagets hemliga budskap
Är vinet ”diskret och jordigt?”
Töm det i slasken.
Tidningen Dagens Arbete avslöjar Systembolagets hemliga koder.
Du ska köpa en flaska rött att sitta och jäsa med till helgen. Men riskerar att gå in i språkdimman. Vinerna i Systembolagets katalog är ELDIGA. Eller kanske JORDIGA.
Och förgylls av en ANGENÄM BITTERHET.
Fina viner allihopa?
Knappast. De märkliga orden är packade med hemliga budskap, avslöjar tidningen Dagens Arbete.
”Spring åt andra hållet”
–?Står det ”diskret och jordigt” och kanske ”med smak av mogna äpplen” om ett vitt vin – spring åt andra hållet för då är det ett riktigt skitvin, säger en person med god insyn.
Skälet är att ingen leverantör får gynnas framför en annan. Då skulle monopolet bli ifrågasatt. Följden blir att blindtestarna tvingas använda omskrivningar för att berätta om ett vin är bra eller dåligt, skriver Dagens Arbete.
Och att vanligt folk inget förstår.
–?Först när man har lärt sig Systembolagets fikonspråk kan man se om de har tyckt om vinet eller inte, säger vinjournalisten Håkan Larsson.
En bra metod är att jämföra hur ett billigt och ett dyrt vin beskrivs.
Långt betyder fint
–?Då upptäcker du snabbt vilka ord du ska leta efter. De finare vinerna har ofta en längre beskrivning också.
De grupper Systembolaget har delat in vinerna i kan också vara till hjälp. Toppvinerna listas under ”stram och nyanserad”.
Men Jens Lindberg, ansvarig för dryckesprovningen på Systembolaget, är full med invändningar.
–?Det stämmer inte att vi har något hemligt fikonspråk. Vi försöker använda ord som folk kan förstå.
Systemets beskrivningar – och vad de egentligen betyder
Helena Gunnarsson, Staffan Lindberg