Förblindad av idealen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-11
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
11 juli 2009. Det är lätt att glömma hur det brukade låta i början av den här mandatperioden. På den tiden (när det fortfarande skilde femton procentenheter mellan blocken) brukade statsministern tjura om att han minsann ledde en ”reformregering”.
Borgerligheten hade i rasande takt genomfört vad den gick till val på och kunde inte förstå varför den inte blev populär. Regeringen hade ju dunkat igenom flest antal impopulära reformer utan ordentlig utredning på kortast möjliga tid!
Sedan dess har finanskrisen slagit till. Nu pratar regeringen i stället om ”ansvar” samt vikten av att skynda långsamt så där i allmänhet och med statsfinanserna i synnerhet. Regeringen har helt enkelt bytt anslag. Med ett viktigt undantag: Åsa Torstensson!
Den centerpartistiska infrastrukturministern är ogenerat kvar i den ideologiska experimentverkstaden med den tondövhet som därav följer. Är man övertygad om att man bedriver den ideologiskt korrekta politiken behöver man knappast ta hänsyn till småsaker som det där med remissinstanser.
I torsdags beslutade regeringen att avskaffa bilprovningens monopol på fordonsbesiktning och en genomgång gjord av Svenska Dagbladet visar att flera remissinstanser har kritiserat förslagets utformning hårt. Torstensson tar emellertid inte till sig av kritiken.
Fler privata aktörer är tänkt att öka tillgängligheten, men att besiktiga bilen kommer att bli dyrare, det erkänner infrastrukturministern själv.
Statskontoret menar att regeringen inte har lyckats visa hur de positiva effekterna av reformen kommer att överväga de negativa. Men Torstensson verkar förblindad av ideologi. Eventuellt förblindad av något annat. Lyssna tänker hon inte göra.
Samtidigt genomförs avregleringen av den svenska järnvägen i ett rasande tempo. Sverige blir det enda landet i Europa med en helt avreglerad järnvägsmarknad.
I Storbritannien är tågtrafiken delvis privatiserad, men för att undvika kaos tillåts inte mer än en tågoperatör på varje sträcka och den som vill starta en linje är tvingad att ansluta sig till ett gemensamt biljettsystem. Kaos har det blivit ändå. I förra veckan fick regeringen förstatliga linjen Edinburgh-London då den privata aktören på sträckan misskött sig.
Om den svenska järnvägsavregleringen har SJ:s ordförande, den forne moderatledaren Ulf Adelsohn, sagt att det är ”ett högt spel, förhastat och ogenomtänkt”. Adelsohn vill att Torstensson ska tänka igenom saken mer noggrant.
Men just det verkar inte vara infrastrukturministerns bästa gren. Tyvärr.
KK