Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elsa, Isabella

Syndabockarna som försenar tågtrafiken

Vart tionde tåg kom aldrig fram.

I går fick SJ och Banverket försvara sig inför riksdagens trafikutskott. Januari var ju ingen bra månad för den svenska tågtrafiken. Svåra förseningar och inställda tåg och så den intressanta uppgiften att nästan vart tionde tåg inte ens körde hela sträckan.

– Det beror på den enorma kylan. Om det bara inte varit för kylan så hade 2009 blivit punktlighetens år, sa Banverkets Minoo Akhtarzand.

– Värsta året sedan 1986, fyllde SJ:s Jan Forsberg i.

Enormt och extremt, säger de. Skulle det vara enormt att Luleå har minus tjugo grader? Eller att Stockholm har minus fem? Skulle det vara extremt att Sverige är täckt av snö i januari?

Snarare är det väl precis som Banverkets Tommy Johansson sa i riksdagen i går:

– Vi har haft ett för järnvägssystemet extremt väder.

Klena tåg alltså och ett undermåligt underhåll av spåren. Med ett sådant järnvägssystem räcker det med att första flingan faller.

SJ och Banverket hittar fler naturliga syndabockar. Under en månad dödades 60 älgar längs järnvägsspåren och innan man fått undan älgkadavren har havsörnar varit framme – och dödats av nästkommande tåg, rapporterar Gefle Dagblad. Så är det alltså; tåg har försenats på grund av lågt flygande havsörn.

Men som om inte naturlivet räckte till, tog Jan Forsberg i riksdagen till det grova försvarsartilleriet:

– Alla tåg som ska gå gör helt enkelt inte det.

Vi har förstått det nu, att de svenska tågen inte är konstruerade för något slags vinter. Dessutom, menade Jan Forsberg, har antalet resenärer ökat och det förstår väl vem som helst att med resenärer i tågen då blir det ytterligare problem.

Sverige är näst sämst i Europa på att underhålla spåren. Järnvägen skulle behöva en miljard om året under en tioårsperiod, menar järnvägscheferna.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson skyller förseningarna på förra regeringen och Lena Hallengren ur den förra regeringen menar att även den nuvarande är ansvarig. Om någon regering kan vara ansvarig för havsörnarna är oklart, men om man ska ta järnvägsproblemen på allvar krävs seriös krishantering.

Järnvägen behöver ordning, reda och varmt väder. Vill därför till sist utfärda en varning till alla er som tror att ni kan ta tåget i sommar. Då inför Åsa Torstensson sin totalt fria järnväg.

Tåget ska bli som flyget, du ska kunna välja mellan olika flygbolag precis som du kan välja mellan SAS, Air France och Ryan air. Centralstationerna ska bli flygplatser och det vore i och för sig kul för de flesta tågstationer kan behöva ett lyft. Mer internationell air och lite mindre pisslukt i hörnen.

Men hela tanken kör ju fast i spåren. Det är skillnad på luft och järnvägsräls. Det är klart att man kan konkurrera om resor till New York. Men till Nässjö?

Tåg går inte att jämföra med flyg, även om risken för fågelkrockar är uppenbar i båda trafikslagen.

Följ ämnen i artikeln