Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Göran Persson är en politisk tomte

LÄGG NER Vems ärenden går förre S-ledaren Göran Persson när han påstår att Miljöpartiet bedriver pubertal trofépolitik? Utspelet gynnar inte kvinnor och ungdomar, de S-väljare som är mest osäkra.

22 DECEMBER 2014. S-väljarna vacklar

Det går dåligt för Miljöpartiet just nu.

I dagens mätning här i Aftonbladet får de gröna bara 6,1 procent. Särskilt dåligt går det för partiets språkrör och miljöminister Åsa Romson. I Novus mätning av förtroendet för partiledarna hamnar hon sist. 

Det går ett drev mot grön politik.

Avdankad politiker

I tv-programmet ”Agenda” dyker Göran Persson upp som en annan tomte. Han skakar lite på huvudet, ler och menar att Miljöpartiet bedriver en pubertal trofépolitik.

Det är anmärkningsvärt på flera sätt. Framför allt för att ”Agenda” ger så stor plats åt en avdankad politiker som blivit lobbyist. Vems ärenden han går lär vi aldrig få veta, bara att han tycker det är pubertalt att vilja stoppa Förbifarten, stänga Bromma eller avveckla ett kärnkraftverk.

Även om det var länge sedan Göran Persson passerade tonåren har han säkert minnet i behåll. Men låt oss för säkerhets skull ändå upprepa några viktiga datum.

Lär ha förordat Skavsta

I februari 1997 upplöste den socialdemokratiska regeringen Dennispaketet med trafiklösningar som Förbifarten. Statsminister var Göran Persson.

1998 konstaterade en utredning att Bromma kunde avvecklas tidigast år 2001. Den socialdemokratiska regeringen lät då Luftfartsverket utreda var ersättningsflygen skulle placeras. Dåvarande statsministern Göran Persson lär själv ha förordat Skavsta.

Den 30 november 1999 stängdes Barsebäck 1. Den sista maj 2005 stängdes den andra reaktorn och statsminister var vid båda tillfällena Göran Persson.

Så mycket för tonårspolitik.

Det är inte konstigt att de socialdemokratiska väljarna blir förvirrade. Dagens undersökning visar att nästan var tionde väljare vacklar. Flest osäkra väljare finns hos Socialdemokraterna och de allra flesta av dem är kvinnor och ungdomar. Med andra ord väljargrupper som sällan kör bil och som knappast utnyttjar direktörsflyget.

Satsa på framtid för alla

Det är männen i Stockholms förortskommuner som kommer att köra på Förbifarten. Kvinnor och ungdomar åker kollektivt och blir förlorare när pengarna nu satsas på motorvägen.

Det är lågavlönade kvinnor och ungdomar som behöver bättre och billigare bostäder.

Eftersom de åker kollektivt behöver de bo nära arbetsplatserna och då är Bromma det bästa alternativet.

Så lägg ner tomtepolitiken. Satsa på en framtid för alla som bor i Stockholm.

Följ ämnen i artikeln