Lastbilarna måste bort från vägarna

Låntradare kullkastade som ett tragiskt plockepinn.

Polisen rapporterar om fortsatta trafikolyckor runt om i Sverige.

Trafiken på Tranarpsbron kommer att släppas på först i morgon. Det är många fordon som måste forslas bort efter den stora masskrocken.

Under senaste dygnet har vi kunnat se hur långtradarna legat kullkastade som ett tragiskt plockepinn.

En bild av en misslyckad infrastruktur.

Bara under tredje kvartalet i fjol genomförde svenskregistrerade lastbilar drygt sju miljoner transporter på totalt cirka 70 miljoner ton gods. Till det kommer de utländska transporterna som enligt Trafikanalys står för runt 20 procent av det totala transportarbetet i Sverige.

Hur stor del av de transporterna hade i stället kunnat gå på räls?

Banavgifter

I decennier har svenska regeringar sagt att de tunga transporterna ska föras över till tåg. I stället har höjda banavgifter och ett uselt järnvägsunderhåll tvingat ut än mer gods på vägarna. Det är uselt för miljön, det orsakar olyckor och dessutom sliter långtradarna på våra vägar.

De tunga transporterna måste betala sina kostnader. Kalla det kilometerskatt eller vägslitageavgift, det viktiga är att det tunga godset minskar på vägarna. Intäkterna kan användas till upprustning av den betydligt säkrare och miljövänligare järnvägen.

Privatiseras

Trafiksäkerheten och miljöpolitiken kan inte privatiseras. Det är inte rimligt att en småbarnsförälder ska behöva välja mellan dubbat och odubbat - mellan säkerhet och miljö - medan lastbilarna fortsätter att slita upp asfalten.

I Skåne kör en majoritet på odubbade vinterdäck. Men som Aftonbladets trafikreporter Robert Collin konstaterar: "Ett bra dubbdäck har halva bromssträckan på blixthalka jämfört med ett bra odubbat vinterdäck. Det gör skillnad när bilarna framför plötsligt står still."

Bäst för både människa och miljö är helt enkelt att de onödiga vägtransporterna minskar.

Följ ämnen i artikeln