Löner dumpas och mormor lottas ut
I en tid när många klagar på den borgerliga fantasilösheten och bristen på idéer kan det vara läge att studera en de mest idédrivna reformer som vår regering faktiskt har infört.
Lagen om valfrihetssystem, LOV, infördes 2009 och innebär att vi fritt får välja fritt mellan leverantörer av välfärdstjänster. Det vanligaste är att man får välja vilken hemtjänst man vill ha. I Stockholm - landets moderata skyltfönster- finns det i dag över 220 olika utförare av hemtjänst.
Kan inte ge både vinst och kvalitet
Men det är inte alla som vill välja. Enligt Dagens Nyheter väljer bara fyra procent av de som behöver hemtjänst om utförare. En procent av dem har gjort det eftersom det företag de tidigare fick hjälp av har gått i konkurs.
Hur har man då löst det?
I huvudstaden har det tidigare fungerat så att en person som inte valt hemtjänstutförare hamnat hos HSB Omsorg AB. Men företaget ville inte ha det ansvaret längre, eftersom man inte trodde att man kunde gå med vinst och samtidigt leverera kvalitet.
Då har borgerligheten i Stockholm hittat på den snillrika idén att människor i behov av hemtjänst ska lottas ut. De hamnar på en marknad där makten ligger hos hemtjänstföretag som vill vara med i lotteriet. Stockholms äldre måste delta, vare sig de vill eller inte.
Dessutom sker utlottningen av kunderna månad för månad. Alltså: de icke-väljare som beviljas hemtjänst i januari får en annan utförare än de som beviljas hemtjänst i februari eller mars.
Dagens Nyheter skriver i dag att människor i västra Stockholm som den här månaden inte väljer hemtjänst hamnar hos Svensk Personlig Hemtjänst, ett företag som i fjol hade 0 brukare. Företagets hemsida - som man kan hitta via Stockholms stads sajt - är en blogg med ett enda inlägg. Rubriken är "Hej världen".
Ja, hej hej.
Underbemanning i valfrihetens spår
Många kommuner har passat på att sänka ersättningen till hemtjänsten när man infört valfrihetssystem. Välrenommerade företag och organisationer som tidigare erbjöd hemtjänst har i dag dragit sig ur eftersom man tycker att kommunernas ersättningar är alldeles för låga. Vid sidan av redan omtalade HSB Omsorg har även omtyckta Ersta Diakoni och Stockholms borgerskap slutat erbjuda hemtjänst i Stockholm.
Men det finns förstås andra sätt. En rad hemtjänstföretag skär i personalens raster och restider så att anställda tvingas jobba gratis eller vara kortare tid hos de gamla för att hinna med.
Tidningen Kommunalarbetaren har i en rad artiklar berättat om hur valfriheten i hemtjänsten har slagit mot både personal och äldre. Företagsexplosionen i valfrihetens spår har gjort att många inte klarar konkurrensen utan kostnadsjakt. Underbemanning och otrygga anställningar blir resultatet.
Minister vill inte höra gnäll
Kommunalarbetaren har berättat om Ewa som jobbade 12 timmar per dag men bara fick betalt för 7. Man har också berättat om Emelie, som arbetsgivaren hindrade från att uppsöka sjukhus efter en trafikolycka. Och om Sara, som inte fick graviditetspenning när chefen vägrade skriva på ett intyg.
Tidningen har berättat om lagbrott, polisrazzior, dumpade löner, försämrade villkor och en minister - Maria Larsson - som tycker att hemtjänstpersonal ska byta jobb i stället för att gnälla.
Det här är priset vi betalar för valfrihetsreformen och regeringen har lovat att man tänker se till att valfrihetssystemen i hemtjänsten på något sätt blir obligatoriska för kommunerna att införa.
I dag säger Socialdemokraterna att man efter valet vill sätta stopp för den fria etableringsrätten i hemtjänsten. För att få starta hemtjänst ska man bevisa att man är seriös och kompetent, har tillräckligt med personal, en tydligt redovisad ekonomi och att man inte bantar verksamheten.
Det är bra. Det kan inte räcka med att man har en hejig blogg för att man ska få ta hand om våra gamla.