Det känns verkligen som ett slag i fejset

Det är ett hårt slag i ansiktet mot dem som är arbetssökande, säger Karl-Petter ­Thorwaldsson, LO-ordförande, till Aftonbladet.

Oj då, Vad är det som har hänt?

Har regeringen backat på sitt löfte om att ta bort differentierings­avgiften i a-kassan? Har man låtit sig inspireras av den brittiska ­högern och inför ett ”workfare”-­system – där folk arbetar men får ­bidrag i stället för lön? Eller har Thorwaldsson upptäckt att regeringen skyfflar in mer pengar i Fas 3 i stället för att lyda riks­dagens order att lägga ner alltihop?

Nej, Moderaterna har bytt ­logotyp.

Vi tar det igen. Moderaterna har bytt logotyp. Från det bulliga, gamla Gösta Bohman-M:et till ett stramt ­gement m – som är förvillande likt ett visst jordnötschoklad­godis. Och så ­påtalar man – precis som man gjort sedan 2005 – att man är ett ”arbetarparti”.

Det är detta som orsakar blodstörtning i LO-borgen.

Okej.

Mycket går att säga om ­Moderaternas nya logotyp. Att den är jätteful känns som det mest ­begåvade.

Fast frågar du Kent Persson – Moderaternas illistige parti­sekreterare – finns det förstås ännu mer begåvade saker att säga. Så här säger han – och det förtjänas faktiskt att citeras rakt av:

– Vår för­nyelse ­bygger på att vi förnyar oss politiskt och språkligt men också bildligt. Det är så vi kan visa väljarna att vi är i rörelse. (...) Vi har också en ny logga som vi tycker är fin och som förhoppningsvis skapar ­energi runt om i partiet.

Socialdemokraterna har också lanserat ett slugt kommunikationsknep. Nej, sin groteska parti­symbol ­tänker man ­behålla.

I stället har man lanserat en mobil­applikation där Stefan Löfven leker väckarklocka. Med ibland barsk, ibland sinnlig stämma upp­manar oppositionsledaren sömniga svenskar att stiga opp och skapa tillväxt.

I ett land befolkat av ­lutheranska ­masochister som ­älskar sina smarta telefoner lika ­mycket som Killinggänget-­karaktären Veiron i ottan ­kanske det går hem.

Ja, snart är det val!

Följ ämnen i artikeln