Tur att det inte är Ragnarök...

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-17

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Vi är små Hos många väcker vulkanutbrottet på Island antagligen en känsla av ödmjukhet. Inför väldiga krafter som förflyttar kontinenter, formar om landskap och skuggar solen är människan maktlös.

17 APRIL 2010. Vulkanen på Island

Redan de isländska bergen och glaciärernas namn har något ödesmättat över sig. Som Eyjafjallajökull. Och Katla. De kunde vara hämtade ur nordisk mytologi, ur Tolkiens eller Astrid Lindgrens sagovärldar.

Utrikesminister Carl Bildt blev nästan lite poetisk när askmolnet i onsdags tvingade honom att överge sitt vardagliga flygande för en tågresa, från London till Bryssel.

”Asagudarnas vrede”, skrev utrikesministern på sin blogg.

Inte bara Bildt

Nu är Carl Bildt inte den ende som drabbats när kontinentaldriften fick lavan från Eyjafjallajökull att bryta fram under isen. I onsdags rullade telegrammen in undan för undan och det europeiska luftrummet stängdes för trafik.

Norra Norge, norra Sverige, Skottland och Danmark. På förmiddagen avbröts allt flyg till och från London och tidigt på eftermiddagen bestämde de svenska myndigheterna att det inte längre gick att flyga över Sverige.

En känsla av ödmjukhet

Runt om i världen finns nu strandade europeiska flygpassagerare som tvingas vänta på att vinden ska föra bort askan.

En antydan om den stora katastrofen. Precis så här skulle en undergångsskildring kunna inledas.

Hos många väcker det antagligen en känsla av ödmjukhet. Inför väldiga krafter som förflyttar kontinenter, formar om landskap och skuggar solen är människan maktlös. Och så länge effekterna stannar vid strandade semesterresenärer, manfall vid monarkers födelsedagsfester och en tågresa för Carl Bildt skulle den känslan nästan kunna vara en smula trösterik.

Så är det dock inte alla som vill se på saken. Vi har helt enkelt svårt att acceptera att naturen inte är något vi i varje situation kan kontrollera. Flygresan tillbaka från Bali eller från sammanträdet i Göteborg förväntas helt enkelt följa tidtabellen. Om inte vill vi veta vem som bär ansvaret, flygbolaget, flygplanskonstruktören eller myndigheterna?

Någon måste ju ha gjort fel när planet inte går.

Alla har gjort rätt

Sanningen är väl den motsatta, att myndigheter och flygbolag just denna gång gjort alldeles rätt. Försenade flygresor och stängda flygplatser är ett betydligt mindre problem än vad haverier och olyckor skulle vara. Och även om vi borde kunna förvänta oss att kommunikationssystemet ska klara en smula snö, är det inte rimligt att flygplan ska vara byggda för att färdas rakt igenom vulkaners askmoln.

Eyjafjallajökull har vaknat – och vi kan skatta oss lyckliga för att det faktiskt inte är ragnarök vi upplever.

IP