Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Arvid, Vidar

Säg nej till Förbifarten

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-03

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Förhandlingarna är snart klara.

Socialdemokraterna i Stockholm vill investera invånarnas trängselpengar i det gigantiska motorvägsprojektet Förbifart Stockholm. Vänstern och Miljöpartiet säger nej, de vill hellre ha kollektivtrafik för pengarna.

I veckan har Socialdemokraterna visat värsta betongmusklerna i motorvägsfrågan. Stockholms oppositionsborgar­råd Carin Jämtin säger att hon tänker ”köra över” samarbetspartierna. ”Vi ska inte vika ner oss”, säger trafikutskottets Hans Stenberg (S) till DN ­medan hans partikamrat Pia Nilsson tycker att det finns ”krut i frågan”.

Så mycket machospråk tyder på känsliga förhandlingar.

Pengarna räcker inte

Carin Jämtin tillägger att hon också vill förstärka Förbifarten med kollektivtrafik, spår eller bussar. Men var ska hon hitta de pengarna? Motorvägen kommer att kosta upp emot 50 miljarder kronor, det är dubbelt så mycket som det samlade svenska biståndet! Staten kommer bara att bidra med 5 miljarder så resten får stockholmarna betala. Det kommer inte att finnas några som helst pengar kvar i trängselkassan när motorvägen är klar.

Det är faktiskt invånarna i Stockholm som betalar trängselskatt varje gång de passerar en vägtull för att köra till jobbet och åka och handla. Stockholmarna röstade ja till trängselskatten förutsatt att pengarna i första hand skulle gå till kollektivtrafik och i andra hand till vägar.

Bra för klimatet

Behoven av bättre kollektivtrafik är enorma. En snabbspårväg mellan Flemingsberg, ­Kungens kurva och Älvsjö ­skulle till exempel underlätta för de 750?000 människor som bor i de fattigare kommunerna i södra Stockholm.

Spårvagnar, tunnelbana och pendeltåg är dessutom bättre för klimatet och för stockholmarnas hälsa. Säg därför nej till Förbifarten och låt stockholmarnas pengar gå till bättre kollektivtrafik.

EF