Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Saab-anställda vägrade ge upp

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-27

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

lättade 3500 anställda demonstrerade i början av januari mot GM:s planerade nedläggning av Saab – i går fick de beskedet att Spyker köper företaget.

27 JANUARI 2010. Saabkrisen

Saab får nya ägare. Efter alla skiftande besked meddelade GM i går kväll till sist att Spyker tar över verksamheten. Det är svårt att riktigt inse vilken lättnad beskedet innebär i Trollhättan.

Det börjar bli svårt att räkna alla presskonferenser och löpsedlar som lagt ner biltillverkningen i Trollhättan. Det är elva månader sedan närings­minister Maud Olofsson förklarade att monteringsbanden kunde rivas ut och ersättas av en fabrik för vindkraftverk.

Det har varit ett år som kunnat få den mest envise optimist att tappa modet, men på något sätt har de anställda i Trollhättan vägrat ge upp. De har fortsatt att tala om, och arbeta för, en lösning.

Förtvivlans kraft, kanske. Men också en intensiv tro på den egna förmågan, kompetensen i företaget och affärsplanen.

Att likvidationen avbryts betyder inte att framtiden är säkrad. Mycket i affären är ännu okänt. Bilbranschen är hårdare än någonsin, och Saabs situation är extremt utsatt.

Envishet lönade sig

Ändå har Trollhättan nu visat att alla som dömt ut dem och deras företag – och inte sällan svensk industri – haft fel. Saabs framtid handlar inte bara om tusentals jobb. Den handlar om Sverige framtid.

De Saab-anställda som envist arbetat vidare för en lösning har anledning att känna sig stolta i dag.

Kan näringsminister Maud Olofsson säga samma sak?

Sent uppvaknade

Regeringen har, till sist, engagerat sig i fordonsindustrins framtid. Maud Olofsson har den senaste månaden avstått från att svartmåla fordonsindustrin. I stället har statssekreterare Jöran Hägglund åkt kors och tvärs över världen för att diskutera bilar.

Frågan är om det inte varit bättre om engagemanget funnits från början?

I Trollhättan spelar det kanske ingen roll, i alla fall inte i dag. Där finns bilar, och en framtid, att bygga.

IP