Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Då: Frälsare Nu: Problem

Publicerad 2011-10-22

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

snart ute ur bilden? Om Saab ska bli kinesiskt måste Victor Muller bort.

22 OKTOBER 2011. Saabkrisen

När Victor Muller en januaridag för snart två år sedan kom till Trollhättan tillsammans med Saabs dåvarande vd Jan-Åke Jonsson togs han emot som en rockstjärna. Aftonbladet ­berättade hur jublet från de ­tusentals anställda exploderade när de båda direktörerna klev upp på scenen.

Då framstod Victor Muller som det dödsförklarade före­tagets frälsare. En hotande konkurs hade undvikits i sista ögonblicket. Nu skulle äntligen Saab få fritt spelrum.

Räddningsplanen faller

I dag tycks konkursen åter oundviklig. Rekonstruktören Guy Lofalk har givit upp. I går fick tingsrätten i Vänersborg in en begäran om att avsluta ­rekonstruktionen.

Enligt uppgifter i bland annat Svenska Dagbladet är problemet just Victor Muller.

De kinesiska företagen Pang Da och Youngman vill verkligen köpa Saab, men de vill inte äga företaget tillsammans med Muller.

Det har Lofalk kommit fram till efter att ha träffat de kinesiska företagen och kinesiska myndigheter. Ska Saab bli kinesiskt måste Victor Muller bort.

Det tänker Muller inte acceptera, och därmed faller enligt Lofalks uppfattning planerna för att rädda företaget.

Det är naturligtvis inte säkert att ännu ett ägarbyte, den här gången kinesiskt, kan skapa en framtid för Saab. Men utan de kinesiska pengarna är det svårt att se hur företaget skulle undvika konkurs.

Fel frågor avgör

Vi kan bara spekulera i Mullers motiv.

Det kan bygga på en oro för Saabs framtid. Muller gav sig in i affären av intresse för bilindustrin. Rimligen tror han att han har något att tillföra.

Men Mullers motstånd kan också ha mer jordnära förklaringar. Han har de senaste två åren åkt jorden runt och raggat pengar till sitt projekt. Inte minst sedan det stått klart att Europeiska investeringsbanken – möjligen i samråd med den svenska regeringen – aldrig skulle godkänna den ryske ­bankiren Antonov som ägare har jakten på pengar blivit allt desperatare.

Om Muller nu inte vill åka runt och förklara för långivarna att han förlorat företaget är det kanske inte så konstigt.

Men ytterst handlar krisen i Saab inte om kinesiska företag, ryska eller amerikanska investerare eller ens om Victor ­Muller.

Den handlar om tusentals ­anställda vars lojalitet varit orubblig. Den handlar om Trollhättan och ett samhälles framtid. Och den handlar om svenskt industrikunnande i världsklass.

Dessvärre finns det mycket lite som tyder på att det är de frågorna som kommer att av­göra framtiden när affärs­advokater och investerare nu ska reda ut Saabs framtid.