Vi måste prata om skitvillkoren

Publicerad 2011-04-21

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

”Man sitter i bullriga kontorslandskap, ska nå uppsatta mål, det ska gå snabbt och man ska överträffa sig själv”

MÅNGA UNGAS FÖRSTA JOBB  Inom callcenterbranschen är anställningsvillkoren usla – medianlönen för en heltidsanställd är 16?700 kronor i månaden och de anställda känner sig ofta stressade och övervakade. Många företag saknar dessutom kollektivavtal.

Karin Wanngård, som föreslås bli nytt socialdemokratisk oppositionsborgarråd i Stockholm, har trampat i klaveret.

I en intervju med Dagens Nyheter berättade hon om sina politiska prioriteringar och lät förstå att ungdomars situation på arbetsmarknaden var särskilt viktig:

– Unga ska inte tvingas ta och låsas in i skitjobb, som att vara säljare och arbeta på provision.

Borgerligheten rasar och hävdar att det inte finns några ”skitjobb” och att de som hävdar motsatsen hatar arbetare.

Bristfälliga arbetsmiljöer

Men det finns branscher med usla anställningsvillkor. Det existerar yrken där arbetsmiljön är bristfällig, där lönen är kass eller oförutsägbar och anställningstryggheten bortprioriterad. Allt det här måste man kunna prata om utan att anklagas för att förakta de anställda.

Därmed är etiketter som ”skitjobb” inte vad de anställda i den av Wanngård kritiserade callcenterbranschen behöver.

Det är i stället dags att tala om skit­villkoren.

Enligt fackförbundet Unionens rapport ”Callcenterbranschen – fabriker för kundkontakter eller strategisk kundservice?” är genomsnittåldern bland de anställda 28 år och mer än hälften är under 25. Runt 70 procent är kvinnor.

Bara 20 procent har högskoleutbildning.

Samtidigt dras branschen med tunga arbetsmiljöproblem.

Känner sig kontrollerade

De anställda upplever att deras arbete är slitigt och påfrestande. Man sitter i bullriga kontorslandskap, ska nå uppsatta mål, det ska gå snabbt och man ska överträffa sig själv.

Inte sällan använder sig arbetsgivare av prestationsmätningar där de anställda tävlar mot varandra. Detta upplevs av många som en kontroll som gör att man känner sig övervakad, kontrollerad, stressad och nervös.

Samtidigt ska man i sina kundkontakter ständigt vara glad, fokuserad och serviceinriktad.

Saknar kollektivaval

Medianlönen för en heltidsanställd uppgår till 16 700 kronor i månaden och avtalad lägstalön är 14 700 kronor. Unionen uppger samtidigt att det här är det avtalsområde där flest medlemmar ligger nära lägsta lönen.

Många företag i branschen saknar också kollektivavtal vilket gör att årliga löneökningar, pensionspremier och extra föräldralön uteblir.

För många unga är en anställning på ett callcenter det första riktiga arbetet, den första bilden av hur arbetslivet ser ut.

Det är viktigt att hyfsa den bilden.

Mycket viktigare än att fortsätta låtsas som om lågstatusjobb inte finns.

Daniel Swedin