Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Mobila, interaktiva och öppna – så är framtidens medier

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-09

Läs expertbloggarnas visioner om hur våra medievanor utvecklas

Björn Jeffery: Tre förutsägelser om framtidens medier

Björn Jeffery

Lokala regnrapporter till paraplyskaftet, en förändrad journalistroll som fokuserar på urval snarare än eget skrivande, och nya möjligheter för alla att bedriva journalistik med intelligenta sökverktyg. Det är några av de framtidstrender Björn Jeffery, vd på Good Old, siar om.

”Redan idag finns ett paraply vars handtag lyser med samma intensitet som sannolikheten för regn. Fotoramar som visar bilder från RSS-flöden. Således kommer vi att konsumera media oftare, på fler sätt och i betydligt mer avgränsade förpackningar.”

”Läsaren blir ledd till den informationen som man vill ha, och det spelar mindre roll om det är en blogg, en wikisida eller ett inslag i webb-tv.”

Björn Jeffery är VD och internetstrateg på webbyrån Good Old. Han jobbar med trend- och rådgivande arbete för flera av Sveriges största medieföretag. Han bloggar frekvent om mötet mellan journalistik och medier på http://www.goodold.se/blog/trend/

Beta Alfa: Med en fot i framtiden

Beta Alfa bloggar under pseudonym.

Bloggaren Beta Alfa drar en parallell mellan media och bubbelvatten.

”Vi behöver helt enkelt några som förädlar råvaran. Förädlingen kan ske i hemkok med teknik och filter. Eller färdigförpackat från mediehus och uppstickarbloggar. Eller tillsammans med andra via sociala nätverk.”

”Låt folk dricka ditt vatten när de själva vill, hur de vill och med vem de vill. Varför skulle de annars välja produkten?”

Beta Alfa funderar också kring konvergens, öppna lösningar, mänskligare medier, om Ines Uusman kanske hade rätt och om apparater som ständigt kommunicerar och ger dig information beroende på var du är och vad du gör.

”Du går förbi Kafé Kanelbullen och det plingar till i din ficka eftersom din kompis är där. Samtidigt får du se bilder som någon tagit en gång när någon kändis var där, på samma fik som ni.”

Baksidan är informationsstress och övervakningssamhället. Och kanske media får börja köpa reklam hos företagen istället för tvärt om.

Beta Alfa bloggar om Internet, digitala medier, kommunikation och andra aktualiteter.

Nina Åkestam: Därför är mediet verkligen inte budskapet

Nina Åkestam

Medievalet blir allt mer ointressant ur ett publicistiskt perspektiv, eftersom användaren ändå har makten. Det gör att även journalistrollen förändras, skriver Nina Åkestam.

”I ett alltmer utspritt medielandskap måste man ha ett halmstrå att hålla sig i. Det blir den avsändare man litar på. Journalisten som yrkesroll upphör då att finnas, eftersom den inte fyller någon funktion i sig. Journalister med trovärdighet, däremot, kan få hur mycket inflytande som helst.”

Kommunikationen förskjuts från budskap till samtalsämne, där vår trovärdighet blir avgörande för om vi lyckas.

Nina Åkestam är planner på en reklambyrå i Stockholm. Det innebär att hon funderar mycket och länge på hur vi människor egentligen beter oss i chipshyllan på ICA (och varför vi i så fall är just på ICA). Hennes blogg handlar om samtiden, framtiden och varför kommunikation är det viktigaste i världen.

Jonas Carlsson: Några ord på vägen

Jonas Carlsson

Konsumenterna är vinnarna i framtidens medielandskap, enligt Jonas Carlsson på Cloud nine. Priset för den framtida konsumentmakten är det personliga integriteten. Det gör också att vi kan ställa nya krav:

”När vi har ett minimum av integritet kvar kommer också våra krav på företagens transparens och öppenhet att vara enormt.”

Antalet bloggare kommer minska, till förmån för snabbare uppdateringar som via jaiku, twitter, eller Facebooks statusflöde, skriver Jonas.

”Vi kommer istället att automatisera vår egopublicering med hjälp av t.ex. geopositionerande mobiler och en ständigt uppkopplad närvaro där våra aktiviteter och åsikter publiceras naturligt och utan ansträgning.”

Jonas Carlsson arbetar som webbstrateg på Cloud nine och bloggar om webben, design och media på lk9.se .

Joakim Jardenberg: Papperstidningens död – mediehusets framtid?

Joakim Jardenberg

Den traditionella tidningsbranchen befinner sig just nu i en identitetskris som gör att man riskerar att tappa perspektivet, skriver Joakim Jardenberg, vd på Mindpark. Vikande tidningsupplagor bör ställas mot en större läsarskara än tidigare, menar han. Läsandet sker i nya former.

Det är något som traditionella tidningschefer har svårt att ta till sig. Joakim ger dem följande råd:

”Följ publiken, var ödmjuk. Satsa på digitala medier så länge det finns pengar i kassakistan. Var aktiv och sätt fart. Men det är uppenbarligen lättare sagt än gjort.”

Han poängterar vikten av att vara ödmjuk inför och lyssna på användarna.

”När vi samspelar med användarna istället för att motarbeta dem så kommer vi att rocka.”

Joakim Jardenberg kallar sig själv en oldtimer från gränslandet mellan traditionella och nya medier. Han är VD i utvecklingsbolaget Mindpark som ägs av fem starka mediehus. Här finns Mindpark-bloggen.

Alter Ego: Framtiden i nutid

Helene på Alter Ego dömer ut både papperstidningen och tv. I stället tror hon på en kombinerad mediemaskin och basstation som styrs av röstkommandon.

I hennes framtidsvision sköts allt mer av robotar, och vi handlar i virtuella varuhus för att sedan få de varor vi valt ut hemskickade.

Bloggarna tar över allt mer av nyhetsbevakningen.

”Journalistkåren tror jag ligger i farozonen, för allt eftersom så integreras bloggosfären mer i samhället och dess nyhetsflöde. Jag tror inte människor kommer att reagera så mycket om nyhesvärdet kommer från en etablerad tidning för det finns så många vanliga människor som också kan få ut händelser.”

Helene är 48 år och har varit aktiv på nätet sedan början på 90-talet. Hon försöker hänga med i den tekniska utvecklingen och ser bloggande som en demokratisk rättighet. Hennes blogg heter Alter Ego resonerar.

Hans Kullin: Medielandskapet 2012: en personifierad digital mediepytt

Hans Kullin

Mediekonsumtionen fragmenteras och vi konsumerar flera medietyper samtidigt. Det är tydliga trender bland dagens unga, skriver mediebloggaren Hans Kullin.

”En kvalificerad gissning är att internet om 5 år är vårt primära medium, och det är mobilt, öppet, peer-to-peer och skräddarsytt efter mina behov. Mobilt dels i betydelsen internet i andra apparater än dator, dels i att innehållet bryts ner i bitar och sprids ut över webben.”

”Vi kommer också att få ta ställning till om vi är villiga att ge upp en bit av vår integritet (viss personlig info) mot att i gengäld få en bättre surfupplevelse = mer relevanta annonser, bättre shoppingtips etc.”

Mediebloggaren Hans Kullin, 38, är trebarnsfar, bor i Täby, och har bloggat sedan feb 2004. Hans blogg heter Media Culpa och skrivs i vanliga fall på engelska.