"Tjejvodka" nytt inslag i Ryssland
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-18
Oroar läkare och alkoholforskare
”Tjejvodka” är det senaste inslaget på dryckesfronten i Ryssland. Där är forskarna bekymrade, men vodkan är inget som kommer att hamna på svenska Systembolagets hyllor.
Flaskorna är smala kvinnoformsliknande och försedda med etiketter med fjärilar och marknadsförs speciellt mot just kvinnor.
Vodkan kallas Damernas Vodka, men hur aptitretande kan en sådan produkt vara för den svenska marknaden? På Systembolaget ställer man sig kallsinnig.
– Vi känner inte till det här och är inte intresserade, säger presschef Björn Rydberg till TT.
– Och det är inte angeläget att ta fram en särskild vodka för kvinnor.
Alkoholforskare i Ryssland är bekymrade över introduktionen av vodkan. Uppskattningsvis finns 2,5 miljoner registrerade alkoholister i landet, men det verkliga antalet alkoholister bedöms vara mycket högre. En psykolog vid ett rehabiliteringscenter i Moskva befarar, enligt nyhetsbyrån Reuters, att produkten kommer att öka problemet med kvinnlig alkoholism.
Det nya märket är inte svagare än andra sorter utan har en alkoholhalt på 40 procent.
Direktören för det ryska företaget bakom vodkan säger till Reuters att det finns taxi för kvinnor, rakhyvlar för kvinnor och cigaretter för kvinnor – så varför inte en särskild vodka?
TT