Berätta om visionerna – nu
I förra veckan meddelade kulturnämnden i Stockholms stad att man vill skjuta till pengar för en utbyggnad av den kommunala konsthallen Liljevalchs. Eller så här: man beslutade om en mindre summa för att utreda saken, med anledning av att det finns en privat finansiär som är beredd att bidra med 50 miljoner. I all hast beslöts också att skriva ett avtal med finansiären. En person som man vid detta möte inte ens visste vem det var.
Borgerlig kulturpolitik är tungt ideologisk. Där privata finansieringar finns, där finns en vilja att gå vidare. Det vill säga: att människor med pengar vill något, spelar ingen roll vad, är mer värt än allt annat. Då kan man nämligen också skapa monument.
Nyheten om Liljevalchs når mina öron någon tid innan jag får reda på att det planeras att skära ner på biblioteken på äldreboenden i Stockholm. Det kan knappast vara en betungande utgift. Människor som arbetat, läst och levt, berövas tillgång till en värdig vardag med litteratur, talböcker, taltidningar. Men den verksamheten saknar skyltfönster, saknar symbolvärde och är därför ingenting för borgerliga kulturpolitiker – som hellre vänslas med rika, ansiktslösa män.
Den hemlige finansiären, Liljevalchschefens "kompis", har en plan att skapa en sorts fond och ser utbyggnaden av Liljevalchs som en "del i ett större visionärt projekt vad gäller gestaltningsfrågor i Stockholm". Intressant. Jag vill, som boende i Stockholm, gärna veta hur de visionerna ser ut. Och jag hade hoppats att borgarna i Stadshuset – som inte vill bygga till Stadsbiblioteket, som vägrar att skapa bättre villkor på Stadsmuseet och Medelhavsmuseet – innan de går ut med sina vanliga klyschor om hur bra det är när det privata och det offentliga samarbetar vill veta vilka visioner det handlar om.
Liljevalchs behöver absolut bygga ut. Fast att det är för att fortsätta att vara "i världsklass" ställer jag mig lätt skeptisk till. Det har inte visats några världsklassiga utställningar där på mycket länge, om någonsin. De senaste årens nära samarbete med näringslivet (med IKEA-utställningen som den fetaste plumpen) har försämrat varumärket Liljevalchs högst rejält. Hemliga finansiärer rycker inte upp det.