Egyptisk satir inför rätta

Två år efter revolutionen hotas yttrandefriheten

I maj förra året rapporterade jag och Ann Törnkvist i Aftonbladet Kultur om den politiska bildskaparvåg som svept över Egypten i samband med revolten mot Mubarakregimen. De satirkonstnärer vi intervjuade talade om hur såväl politiska som estetiska tabun fallit och att människor utan tidigare konstnärlig erfarenhet vågat släppa loss sin kreativitet. Samtidigt uttryckte särskilt en av dem, satirtecknaren Doaa Eladl, sin oro och sin besvikelse över att så lite i samhället hade förändrats ett drygt år efter revolutionen.

Det är samma Doaa Eladl som nu åtals­anmälts för en av sina teckningar, anklagad för smädelse. Bakom anmälan står juristen Khaled El-Masry, generalsekreterare för det islamistiskt inriktade Nationella centret för försvar av friheterna.

– Jag gjorde satirteckningar mot Mubarakregimen och deltog i revolutionen, som miljoner andra egyptier som drömde om frihet. Men jag är rädd att yttrandefrihetsklimatet kommer att bli mer fientligt i Egypten nu, säger Doaa Eladl.

Efter att först ha utsatts för ett kuppartat försök till inskränkningar av sina befogenheter från den mäktiga militärens sida gjorde den nye presidenten Muhammad Mursi i höstas ett eget drag och gav sig själv i det närmaste oinskränkt makt i väntan på att den nya konstitutionen skulle antas. Följden blev en ny våg av protester på gatorna – hundratusentals människor som stått på samma sida som Muslimska brödraskapet under resningen mot Mubarakregimen gick nu ut i öppet motstånd mot det nya styret.

Polariseringen nådde en kulmen i december förra året inför folkomröstningen om förslaget till ny konstitution. Strax före folkomröstningen gjorde Doaa Eladl en satirteckning i dagstidningen Al-Masry al-Youm som drev med de högstämda tongångarna. Teckningen föreställer Adam och Eva stående under kunskapens träd. En mustaschprydd och pösmagad ängel tilltalar dem och säger: ”Om ni hade röstat ja hade ni inte drivits ut ur paradiset. Fader, det gäller att ha tur i livet.”

Det är den teckningen som Khaled El-Masry och Nationella centret för försvar av friheterna anser smädar profeten Adam, den första människan. Ärendet utreds nu av åklagarmyndigheten i Giza.

Doaa Eladl, som snabbt seglat upp som en av de mest tongivande satirtecknarna i Egypten, är själv praktiserande muslim och bär slöja.

– Min teckning är inte förolämpande mot religioner, jag respekterar alla religioner, säger hon.

– Jag känner inte Khaled al-Masry och vet inte så mycket om honom, mer än att han tillhör Muslimska brödraskapet. Brödraskapet blandar ihop religion och politik, när man kritiserar deras politik anklagar de en för att vara emot islam.

Tecknaren med artistnamnet Andeel, som också varit ett av de framträdande ansiktena i den nya politiska skämtteckningsvågen, menar att det råder en ny situation för landets satiriker efter att Muslimska brödraskapet och deras anhängare tagit den politiska makten.

– Vi har varit vana vid att stå i opposition till etablissemanget och politikerna och samtidigt vara på folkets sida. Men en stor andel av medborgarna stöder det islamistiska projektet och matas med budskapet att den som kritiserar Muslimska brödraskapet antingen måste vara religionsfientlig eller sympatisera med den gamla Mubarakregimen. Att som satirtecknare försöka nå bortom den bilden innebär en ny och svår situation.

Andeel tror inte att det kommer att bli en fällande dom mot Doaa Eladl.

– Jag tror att det handlar mer om symbolpolitik. Syftet är förmodligen att avskräcka andra som överväger att kritisera etablissemanget. Budskapet blir att ”det är bättre att ni håller er lugna”. Jag hoppas att effekten blir den motsatta.

– Jag är inte rädd, säger Doaa Eladl.

– Om friheten har ett pris är jag redo att betala det.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.