Bonniers nya kundtidning
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Uppdaterad 2013-05-20 | Publicerad 2012-09-27
Är alldeles för okritisk mot mediajätten
I tisdagens granskning av Bonniers akuta, ekonomiska kris, tillät jag mig en spekulation; den högste ansvarige, vd Jonas Bonnier, skulle ha fått sparken för länge sen, givet ett annat efternamn. Resumé, Bonniers mediegranskande tidning, ryckte ut och ville intervjua mig. Jag har inget att anmärka mot artikeln, jag är rätt citerad, inklusive rubrikens ”Bonnier AB har ny vd inom ett år.”
Artikeln las ut på nätet, men lyftes snabbt bort. Den färske chefredaktören, Claes de Faire, har skyllt på en ”teknisk miss” men ansåg ändå att det ”var ingen nyhet”. Svaret är snömos, dessutom olycksaligt, eftersom om det är någon artikel som en ansvarig utgivare för en Bonniergranskande tidning till varje pris ska behålla för trovärdighetens skull är just en artikel med rubriken ”Bonnier AB har ny vd inom ett år”.
Den tidigare redaktören, Viggo Cavling, hade en öppet Bonnier-kritisk linje i det han skrev och reportrarnas artiklar var ofta tuffa och granskande. En ny redaktör har förstått vart vindarna blåser och förvandlat Resumé till Bonniers egen kundtidning.
Bernt Hermele