Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Justus, Justina

Virusskräcken – en bra affär

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-02

Handsprit blir allt mer populärt

Även försäljningen av tvål och engångshanddukar ökar.

Stockholm (TT)

Sars, fågelinfluensan och nu senast svininfluensan. För varje larm etablerar sig efterfrågan på en ny, högre nivå.

Handsprit och liknande hygienprodukter blir stadigt allt mer populära.

– Det hoppar upp, och det går aldrig tillbaka till den volym som var innan, säger Thomas Rappe, marknadsdirektör på Opus Health Care, om försäljningsutvecklingen i samband med att farliga, och befarat farliga, smittor sprids över världen.

Särskilt stor effekt hade fjolårets pandemilarm om svininfluensan, som fick försäljningen av handsprit att fullkomligt explodera.

– Det var närmast en panikartad stämning, säger Rappe, som noterade ett särskilt stort uppsving i efterfrågan i Sverige, Norge och Belgien.

– Danskarna, finnarna och islänningarna tog det mer avslappnat. Vilket nog var korrekt.

Tillväxt

I dag säljer inte handspriten fullt lika bra som förra hösten – men volymerna är ändå betydligt större än före svininfluensan.

– Det har etablerat sig på en högre nivå, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket.

Vågen av vinterkräksjuka som nu tycks stå för dörren väntas lyfta försäljningen ytterligare. Och Thomas Rappe ser ljust på framtiden:

– Det här med hygien pratar man mer och mer om. Så det är en tillväxt hela tiden. Och det gäller inte bara handsprit, utan även tvål och engångshanddukar.

TT