Hoppa till innehållAftonbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

”Om 50 år kan vi flyga igen”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-14

Meteorolog Pär Holmgren: I dagsläget måste vi hitta alternativ till flyget

Tänk bort vintersemestern i Thailand.

Glöm weekendresan till New York.

För att rädda världen från en miljökatastrof måste de resälskande svenskarna tänka om.

– Man måste inte ta sig till andra sidan jordklotet för att komma bort från vardagen, säger meteorolog Pär Holmgren.

Följ ämnen

En flygresa per person vart femtonde år. Det är vad jorden klarar av för en hållbar utveckling. Svenskarna lever långt därifrån. Enligt Dagens Nyheter flyger genomsnittssvensken runt 300 mil per år, betydligt mer än de flesta i världen. Globalt sett kan flygresandet enligt vissa beräkningar stå för så mycket som nio procent av de totala koldioxidutsläppen.

Görs inget nu kan flygets utsläpp fördubblas inom 25 år. Det håller inte. Vi måste ändra vårt resande.

– Vi måste börja tänka efter och se om det finns något alternativ till flyget. Visst kan man flyga till Thailand någon enstaka gång, men inte som nu när många åker dit flera gånger om, säger Pär Holmgren, meteorolog på Sveriges Television.

Konkurrera med SJ

I vissa fall är det enkelt. Som när det gäller inrikesflyget.

– Där handlar det om att något av de större flygbolagen förstår att man inte måste vara uppe i luften. De skulle mycket väl kunna börja konkurrera med SJ och köra tåg istället.

– Och vi som resenärer kan börja ställa krav på att det snabbt ska gå att ta sig fram på marken. Inom en kort framtid skulle det fungera ganska bra i stora delar av Europa.

Även affärsresorna går att komma åt med enkla medel, menar Pär Holmgren.

– Det går att stryka många resor helt och hållet genom till exempel internetkonferenser.

Med våra älskade Asiensemestrar, flygresorna över Atlanten och till Medelhavet är det värre. Där måste nya trender till.

Trendigare med tågcharter

– Jag hoppas att vi inom en ganska snar framtid kommer att tycka att det är ganska ohippt att flyga långt bort. Ju mer folk börjar förstå hur flyget och annat i vårt konsumtionsbeteende påverkar klimatet och hur extremt bråttom det är att göra något, desto trendigare kommer det att bli med till exempel tågcharter och andra former av upplevelser, säger Holmgren.

– Vad är det egentligen vi älskar? Det är att uppleva saker och komma bort från vardagen. Det är inte säkert att man måste göra det på andra sidan jordklotet.

Om man ändå inte vill avstå Thailandsresan - finns det något sätt att kompensera för sina utsläpp?

– Egentligen inte. Vi kan plantera träd, men det tar 50 år för träden att växa upp. Vi kan köpa utsläppsrätter, men det är mer en symbolisk handling eftersom de har delats ut så frikostigt att de än så länge inte fyller någon funktion.

Men enligt Pär Holmgren finns det hopp för långresenärerna. I alla fall om de är våra barn och barnbarn.

– Om 50 år har den tekniska utvecklingen förmodligen gått så långt att det finns flygplan som inte påverkar miljön så mycket. Men under en period av några årtionden måste vi verklligen stenhårt ifrågasätta våra utsläpp.

Har du själv ändrat dina flygvanor?

– Jag har så gott som slutat att flyga inrikes. Ett undantag var en resa till Kiruna för några månader sedan. I somras valde vi att tågluffa med familjen. Vi kom både till Paris, Amsterdam och Bryssel.

Följ ämnen i artikeln