Vattenbluffen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-02-02

De ”nyttiga” flaskorna är sockerfällor

EN VARJE DAG Victoria Granström, 37, i Stockholm dricker en flaska vitaminvatten om dagen. ”Jag upptäckte dem nu under graviditeten. Jag vet att de innehåller en hel del socker och kommer nog inte att fortsätta med dem efter graviditeten.”

”Vitaminvatten” säljs som det nya, nyttiga alternativet till läsk.

Fulladdat med socker.

– Det är en helt onödig produkt, säger professor Stephan Rössner på Karolinska sjukhuset.

Stephan Rössner.

Det kallas ”funktionellt vatten” och ”vatten med fruktsmak spetsat med vitaminer och mineraler”.

– Vad ska man ha det till? De som köper de här dryckerna är hälsomedvetna människor och de får ändå i sig de näringsämnen de behöver, säger Stephan Rössner.

Åtta kilo per år

Och vattnet innehåller inte bara nyttigheter. Det är även smaksatt med socker.

Coca-colas Vitamin Water innehåller motsvarande sex sockerbitar. Den som dricker en flaska om dagen får i sig drygt 8 kilo socker på ett år. Rent teoretiskt skulle det innebära att man går upp 4–5 kilo. På ett år.

Tillsammans med svenska Vitamin Well dominerar Vitamin Water den svenska marknaden för vitaminvatten.

Bägge har döpt sina olika vattensmaker till positivt laddade namn som Restore, Fokus och Defence. Namnen är kopplade till vitaminblandningarnas olika påstådda egenskaper. Men näringsexperterna på Livsmedelsverket ställer sig frågande till effekterna.

”Obegripligt”

– Jag förstår inte riktigt varför man valt de här kombinationerna av näringsämnen. Det är obegripligt, säger Åsa Brugård Konde.

– Äter man vanlig mat får man ändå i sig de här ämnena. Det stora problemet i Sverige är inte att vi får i oss för lite vitaminer, utan att vi äter mer än vi behöver, säger hon.

Nyligen förbjöd engelska myndigheter Coca-cola att marknadsföra sitt Vitamin Water som en näringsriktig dryck, just på grund av den höga andelen socker.

– Det är en vitaminberikad dryck, och vitaminer i sig smakar inte särskilt gott. Det är därför man tillsätter lite socker. Men det är fortfarande en lågkaloridryck, säger Malin Tuvesson, produktchef på svenska Coca-cola.