”Jag blev världens mest citerade kulturchef inom loppet av några timmar”
Uppdaterad 2012-09-11 | Publicerad 2011-11-06
I sann socialistisk anda tycker Åsa Linderborg att tidningarnas kultursidor ska vara för alla.
Hon talar mycket och gärna om kulturjournalistiken som en del av det svenska folkbildningsidealet.
Bara hon slipper göra det på engelska.
För att vara kulturskribent är du ganska hårt agiterande, går du igång på att provocera och röra upp känslor?
– Nej, jag går inte igång på det. Folk tror mig inte när jag säger det, men jag tycker egentligen inte om debatt, och privat sett är jag väldigt konflikträdd. Jag tycker om att renodla argumenten helt enkelt. Kulturjournalistens uppgift är att vrida och vända på saker, men också att ta ställning.
Men visst finns det många kulturjournalister som bara sitter i sina elfenbenstorn och skriver texter som ingen bryr sig om också?
– Ja, så är det ju, och det är ett jättestort problem. Jag tycker om den folkbildande tanken. Min pappa var metallarbetare och läste ganska ofta kultursidorna. Jag är uppvuxen med Aftonbladet, det var min pappas universitet, vi hade ingen annan tidning, så jag vet att man kan göra en kultursida för människor som saknar akademisk utbildning. Det är den viktigaste ledstjärnan jag har, att så många som möjligt ska förstå.
Du är väldigt politiskt driven, hade du inte passat bättre som ledarskribent?
– Nej, jag är egentligen ointresserad av partipolitik, utan mer av större idéer och trender i samtiden. Jag skulle till exempel aldrig kunna skriva en artikel om kärnkraft. Men jag kommer från en släkt där alla på mammas sida har varit engagerade kommunister.
Du är född -68 också, vilket sammanträffande!
– Haha! I maj -68 dessutom (tidpunkten för den så kallade Majrevolten).
Vad skriver läsarna till dig?
– Allt från att jag är en Stalin-fitta till att jag är den enda som vågar försvara den lilla människan. Jag tar åt mig mer av de negativa mejlen, det är dem jag minns när jag åker hem efter jobbet. Det är väldigt många som fokuserar på att jag är kvinna. Jag har jättesvårt att tro att kvinnliga läsare skriver såna mejl till manliga opinionsbildare som män skriver till mig.
Några du minns särskilt?
– Ja, det finns en läsare som ofta hör av sig och tycker att jag är förskräcklig och aldrig mer borde få skriva i Aftonbladet. Han är helt för jävlig, men han avslutar varje mejl med att fråga om han får bjuda på middag och en bättre flaska vin. Det tycker jag är väldigt roligt.
Vilken publicering har rönt mest reaktioner under dina år på Aftonbladet?
– Organartikeln (Donald Boströms om att palestinier anklagar Israels armé för att stjäla kroppsdelar från sina offer). Då blev jag världens mest citerade kulturchef inom loppet av några timmar. Jag tror att jag gav intervjuer till 30 olika internationella medier. Det höll på i flera månader och ledde till att Israel inte släppte in svenska journalister och bröt diplomatiska kontakter, Carl Bildt var inte välkommen dit.
Jag läste en text där du skrev ”Jag kan engelska men pratar det inte, det har med min pappa att göra, det sitter djupt”.
– Min pappa hade ingen utbildning och pratade ingen engelska, men ibland när han var full pratade han låtsasengelska. Det var så hemskt, att se honom så full och prata ett språk som var helt obegripligt. Det var bara rappakalja.
Gjorde han det för att han hade komplex för att han inte kunde engelska?
– Ja, och så drack han och släppte på det där och låtsades vara världsvan ståuppkomiker. Och när jag själv pratar engelska ser jag mig sitta där full och att det som kommer ur min mun är obegripligt. Jag skulle kunna behandla det där terapeutiskt. Jag är ofta utomlands och pratar om till exempel min bok, på engelska, men jag hatar det. Och jag pratar aldrig engelska bland svenskar.
Vilken kultur gillar du själv?
– Jag är ganska ospännande. Jag växte upp med punk och progg och jag tycker om att gå på teater. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag var allätare, de flesta böcker jag öppnar vill jag inte läsa klart. Jag är ganska road av populärkultur också, mest för att det är så tacksamt att analysera utifrån klass och kön.
Men litteratur är skit i allmänhet, alltså?
– Haha! Nej, det är den verkligen inte. Men det är sällan jag läser en svensk bok och känner ”wow!”. Ofta är det för likgiltigt eller för svalt.