Saabaffären kan nå avslut i oktober
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-03
Sista oktober.
Det är dagen när alla bitar ska ha fallit på plats i Saabaffären enligt Jan Åke Jonsson.
– Gapet i finansieringen har vi nästan stängt i dagsläget, säger Saabchefen.
– Om vi verkligen ger järnet på de sista metrarna ska vi, enligt mitt sätt att se det, lyckas. Då kommer ett ben i svensk fordonsindustri att leva vidare på ett lönsamt sätt, sade Jan Åke Jonsson och lyckades låta mer optimistisk än vanligt när han talade på leverantörsdagen i Södertälje på torsdagen.
Tidigare uppgifter har talat om att det fattas tre miljarder kronor för att Koenigsegg Group ska kunna finansiera Saab Automobiles affärsplan och avsluta affären med General Motors.
– Det gapet identifierades för drygt två veckor sedan och Koenigsegg Group gav sig genast på att lösa det genom att ge sig ut på den svenska finansmarknaden, utländska finansmarknaden och många andra ställen, säger Jan Åke Jonsson.
"Pengarna i hamn"
Nu ska nästan alla pengarna vara i hamn med hjälp av Koenigsegg Group, GM och andra intressenter. Mer exakt vill inte Saabchefen vara.
– Vi kommer att kunna presentera det om ett par veckor. Max.
Den 31 oktober ska hela affären kunna avslutas. Då räknar Saab med att Europeiska investeringsbanken (EIB) på sitt oktobermöte har beviljat lånet på cirka 4,3 miljarder kronor. Dessutom ska en rad licens- och samarbetsavtal med GM vara klara.
– Under förutsättning att alla spelar boll så kommer så att bli fallet, säger Jan Åke Jonsson.
Över 100 000 bilar/år
Den brasklappen syftar bland annat på att förhandlingarna med Riksgälden och svenska regeringen också måste ha gått i lås för att Saab ska få en statlig garanti för EIB-lånet.
Enligt den nya affärsplanen ska Saab hålla sig på en volym på runt 120 000–125 000 bilar per år och bli lönsamt om två-tre år.
I år pekar siffrorna mot runt 25 000 tillverkade bilar.
TT