Säljfest – eller köpfälla?
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-16
Svenska homepartys omsätter en halv miljard om året
Jennie Ajo från Alingsås har bestämt sig.
– Jag ska bli miljonär!
Vägen dit: hemförsäljning av smink.
Att sälja i soffan har blivit rena folkrörelsen – men bara en av tjugo tjänar några pengar.
Medan resten av svenskt näringsliv knäar under krisen blir hemförsäljningen bara större. Runt 100 000 svenskar är säljare i branschen.
–?Det växer med ungefär tio procent om året. I fjol omsatte företagen 3,3 miljarder kronor, säger Hans Henrik Ramel, vd på Direkthandelns förening med 35 medlemsföretag.
–En del säljer via telefon, andra på internet, men 10–20 procent är ren homepartyförsäljning.
Här samsas börsjätten Oriflame med småföretag som Lingon & Blåbär (barnkläder) och Miraspice (erotik-leksaker). Men grundidén är densamma: människor är bästa marknadsföringen.
Kosmetikaföretaget Leslie med varumärket Mary Kay har till exempel aldrig annonserat i svensk press.
–Kunderna är vår reklam, säger Jennie Ajo, 34, säljare för Mary Kay i Alingsås. Och nya kunder hittar jag via de kunder jag har. Den som är värdinna och bjuder in nya tjejer får 100 kr per person.
Säljer för 50?000 i månaden
Jennie Ajo kallar sig fristående hudvårdskonsulent, och sina träffar med kunderna för ”klasser”.
–Jag har tre-fyra i veckan, alltid med fem personer, det är optimalt. Det här handlar om att alla som är med ska känna sig sedda, alla ska få känna sig uppmärksammade.
Mary Kay ger säljarna 50 procent av varornas pris i förtjänst.Jenny Ajo säljer för ”runt 40 000 kronor i månaden”, men kan tjäna ännu mer på bonusar hon får som ”coach” åt andra säljare. Men enligt Hans Henrik Ramel är det få i direktförsäljningsbranschen som når sådana inkomster.
– För det allra flesta är det en hobbyverksamhet och de tjänar nästan ingenting. Runt fyratusen säljare drar in några tusenlappar i månaden. Men så finns det något tusental personer som med hårt arbete och ett jäkla engagemang faktiskt kan tjäna miljoner, säger Hans Henrik Ramel.
Lätt sätt att starta eget företag
Svenska Oriflame säljer också kosmetika via homepartys. Där får säljarna 25 procent och den genomsnittliga årsförsäljningen per säljare är 3 500 kronor. Enligt börsanalytikern Björn Wilke i Dagens Industri handlar det ”främst om att köpa in varorna till familjen”. Många av säljarna är alltså i själva verket kunder, men eftersom så många är säljare – Oriflame har 3,4 miljoner – tjänar företagen ändå stora pengar. Varje ”säljare” inom homeparty köper normalt ett litet lager demonstrationsprodukter, i Mary Kays fall kostar det 1 500 kronor.
–Fördelen med hemförsäljning är att man kan starta ett eget företag nästan helt utan insats, säger Hans Henrik Ramel, och Jennie Ajo håller med om att ingen blir rik på verksamheten utan att jobba hårt:
–Det krävs ansträngning, och att man inte ger upp även om ingen köper något på en träff. Det behövs självförtroende, men har man det och gör sitt jobb så lyckas man, säger Jennie.
Det här gäller vid hemförsäljning
Den som handlar på ett så kallat homeparty med en inbjuden säljare omfattas av lagen om hemförsäljning. Det innebär att man alltid har 14 dagars ångerrätt. Du ska också dels få en blankett som du kan använda om du vill ångra köpet, dels information om adress och telefonnummer till den du ska vända dig till för återköp. Källa: Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.