Ni har glömt att vi är era kunder
Jag har åkt med Air France en gång. Då kom det fram en anställd till mig, log och gav mig en flaska champagne. "Burrilobbidobbi", sade han.
”Pardon?”, sade jag, för det hade jag lärt mig betyder ”ursäkta” på franska.
”Burrilobbidobbi”, sade han igen.
”Pardon?”, sade jag som fortfarande inte ville medge att jag inte förstod franska överhuvudtaget.
”Burri-lobbi. Dobbi”, artikulerade han.
”Aha”, sade jag och låtsades fatta.
Kanske var jag deras miljonte resenär det året eller något. Kanske ville mannen på Air France ligga med mig. Jag har ingen aning. Men det var tydligen en fin flaska champagne. Nu är den urdrucken.
Det här var flera år sedan, men jag drömmer fortfarande om den händelsen ibland när jag sitter i något av Ryanairs små leksaksplan och blir audiellt våldtagen av reklamerbjudanden – ”köp parfym! köp en minikorv i bröd! köp en lott!”. Då har jag slutit ögonen och fantiserat om en värdigare och lite vackrare värld, en värld där flygplanspersonalen bär sobert blått istället för öststatsknallblå illasittande polyester, där leende män konverserar på smekande franska, och serverar en äkta champagne, och där det finns gott om plats i stolen.
Den världen verkar vara ett minne blott. Nu skall nämligen Air France tvinga tjockisar att köpa ett extra stolsäte. KLM går i samma funderingar, och Ryanair tänker också haka på. Det här är helt i linje med flygbolagens utveckling de senaste åren.
Det börjar redan när man skall köpa biljetten: Ryanair smyger till en massa skumma extraavgifter och till slut kostar biljetten nästan fyra gånger så mycket som det först stod att den skulle göra.
110 spänn kostar det bara att ”checka in”, det vill säga att printa ut biljetten själv hemma. Man måste komma till flygplatsen minst en vecka innan flyget går så att personalen har tid att sålla ut de som ser svartmuskiga ut och trakassera dem, samt bestjäla oss övriga på läppstift och annat som vi kan tänkas vilja tillverka bomber av.
På planet klår de oss sedan på pengar genom att ligga på med erbjudanden om en massa saker som man kan köpa till special price for you, my friend.
Och nu skall de börja ta extra betalt av tjockisar. Långa personer står väl näst på tur, antar jag. För att inte tala om gamlingar som ju faktiskt kan tänkas utsätta flygbolaget för extra omak genom att dö mitt under resan.
Kära söta flygbolag med socker på toppen, ni verkar ha glömt en viktig sak: Vi är era kunder. Det är tänkt att ni skall ta hand om oss, serva oss, få oss att trivas. Inte bete er som något slags poliser. Jag bara säger det som ett tips, in the unlikely event att ni bryr er om vad vi tycker. Tack på förhand.