Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Media underskattar intresset för dam-VM

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2012-01-16 | Publicerad 2011-07-08

Debattören: När världens främsta fotbollsspelare glänser har kvällstidningarna fullt upp med allsvenska mål

Inför och under herrarnas fotbolls-VM 2010 fullkomligt exploderade medierna av fotbollsfrågor. Vid damernas fotbolls-VM 2011 sållas delar av turneringen bort. Jag trodde att skillnaderna i mediernas bevakning mellan de två VM-turneringarna skulle vara mindre.

Under årets VM har man har plockat ut godbitarna och bevakat till exempel det svenska damlandslaget, dess instundande motståndare och några av de historiskt största fotbollsnationerna.

Men när den genom tiderna tredje främsta medaljnationen Norge låg pyrt till i gruppspelet förvarnades vi inte. Ingen av de sex största tidningarnas webbupplagor publicerade innan den avslutande gruppspelsmatchen en artikel med rubriken Norge. Helt plötsligt läste vi sen ”Skräll – Norge ute ur turneringen”.

Jag har under gruppspelet saknat viktiga analyser om läget för till exempel England, Mexiko och Australien. Poff, helt plötsligt har lagen avancerat till kvartsfinaler alternativt åkt ut. Och när världens främsta fotbollsspelare glänser med två mål och en assist, i Brasiliens andra gruppspelsmatch (mot just utslagna Norge) har Aftonbladet och Expressen fullt upp med att skriva om de allsvenska målen i omgång 14/1. Vill man läsa om VM får man ofta scrolla långt ner på sportsidorna för att hitta de artiklarna.

Inte heller tv gör världsmästerskapet rättvisa. Inför VM 2010 utlovade TV4 att endast ett fåtal matcher skulle visas i TV4 Sport och att flertalet matcher skulle sändas brett i TV4/TV4+. Den breda allmänheten utlovades nästan fri tillgång till turneringen.

Under dam-VM har TV4 valt att lägga fler matcher i TV4 Sport samt även en del matcher i den ganska nystartade betalkanalen TV11. I den kanalen får VM-fotbollen samsas med Big Brother, The Secret Life of the American Teenager och otrohetsprogrammet The Cheaters. TV4 sänder hela 43,8 procent av damernas fotbollsmatcher VM 2011 i sådana kanaler som de 2010 bedömde inte var tillräckligt breda.

Under VM 2011 syns inte fjolårets glassiga tv-studio med ordentliga förberedelser och eftersnack. VM 2011 är uppsnacket ibland ett par minuter och ibland startar sändningen först under nationalsången.

Jag inser att attitydförändringar tar tid. Medierna bevakar nog detta VM mer än tidigare mästerskap. Det är bra. Det går framåt. TV4 har tv-sänt studiosamtal i 25-35 minuter inför cirka en tredjedel av matcherna. Men mycket vill ha mer. Och det gäller nog inte bara mig. Jag är övertygad om att tittarna och läsarna vill ta del av damfotbollen i högre grad än vad medierna har prioriterat. Läsarstatistiken i flera av tidningarnas ”Mest lästa sportnyhet” visar att det finns ett intresse och detta inte bara vid någon domartabbe.

Det som är så roligt med EM och VM är att man får en helt annan överblick över sporten än annars. När mästerskapsbevakningen inte täcker upp ordentligt saknas såväl helhetsbilden som vissa detaljer, som till exempel att Norge var på väg att slås ut ur turneringen.

Både damfotbollen och turneringen förtjänar en mer helhetlig bevakning. Det handlar inte om millimeterrättvisa. Givetvis ger Zlatan mer pengar än Lotta Schelin. Men fotbollen som helhet tjänar inte på dagens stora skillnader i världsmästerskapens mediebevakning. Med bra media och marknadsföring har Tyskland visat att publikantalet såväl som intresset i stort kan öka avsevärt. De svenska medierna borde ha tränat lite mer redan i detta VM:s gruppspel – inte minst inför EM 2013 i Sverige.

Eva Obenius