Fiasko att ingen känner till tandvårdschecken
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-16
Gustav Andersson (C): Dags för regeringen att läxa upp Försäkringskassan
Höga kostnader och brister på ett offentligt försäkringsskydd har länge inneburit att tandvården varit välfärdens blinda fläck i Sverige. Plånboken har styrt och personer med låga inkomster har ofta tvingats avstå från tandvård. Vanliga människor har stått i stort sett utan offentlig hjälp när det gäller tandvårdskostnader som ofta har varit höga.
Alliansregeringen har nu lyckats genomföra det som Socialdemokraterna lovade att göra under nästan hela sin föregående regeringstid, nämligen att införa en ordentlig tandvårdsreform för att ge vanliga människor ett skydd för höga tandvårdskostnader. Som politisk tjänsteman i den dåvarande oppositionen var jag själv med och arbetade fram principerna för denna reform, som bland annat innebär en slags högkostnadsskydd som börjar gälla från 3 000 kronor.
Lennart Axelsson (S) medger i sitt inlägg att delar av tandvårdsreformen är bra, men hävdar att den saknar fokus på förebyggande tandvård, särskilt för gruppen unga vuxna. Hans påstående vittnar tyvärr om brist på kunskap om vad reformen faktiskt innebär. En av de viktigaste delarna i tandvårdsreformen är den årliga tandvårdscheck som man som patient har rätt till. För personer mellan 20 och 30 består checken av 600 kronor vartannat år, vilket täcker en vanlig undersökning och räcker för att få god effekt på tandhälsan. Oftare än så behöver inte en ung människa gå till tandläkaren.
Men det är kanske inte så konstigt att Lennart Axelsson (S) missförstått tandvårdsreform. Han är nämligen inte ensam. Informationsarbetet kring tandvårdschecken är ett stort misslyckande. Det råder stor förvirring bland medborgarna om vilka rättigheter man har. Regeringen och Försäkringskassan har underskattat behovet av information. Detta är i sin tur ett allvarligt hot mot reformens syfte. Vet inte ungdomarna att de kan besöka tandläkaren vartannat år gratis eller nästan gratis så kommer de inte dit.
Det är inte acceptabelt att Försäkringskassan av administrativ bekvämlighet låter bli att informera ungdomar om att de faktiskt är berättigade till sin check. Det är dags att regeringen tar sig samman och ger ett tydligt uppdrag till Försäkringskassan. Förslagsvis kan checken komma i brevlådan varannan födelsedag i form av en fysisk personlig kupong. Det var så vi faktiskt så vi tänkte när reformen utformades. Det blir då både en påminnelse om att gå till tandläkaren och en information om vad du som patient har rätt till.
Även i fortsättningen kommer patienten – oavsett regering – betala en stor del av tandvårdskostnaderna ur egen ficka. Regeringens löften om bättre öppna jämförelser av pris och kvalitet måste snart infrias och referenspriserna borde utformas så att de ännu tydligare stimulerar konkurrens. Dessutom bör landstingspolitiker runt om i Sverige följa Stockholms exempel och liksom vi sälja delar av Folktandvården för att skapa konkurrensdrivande privata aktörer inom samhällstandvården. Konkurrens är faktiskt även inom tandvården den fattiges bästa vän.
Gustav Andersson (C)
Landstingsråd med ansvar för tandvårdsfrågor, Stockholms läns landsting