Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Regeringen gör vägarna osäkra

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2012-02-25 | Publicerad 2012-02-23

S: Fler dör i trafiken – ändå sänks säkerhetskraven

Under sportlovsveckan beger sig många ut i trafiken. Halt väglag och ibland även stressade förare gör att risken för olyckor ökar. Det blir trångt på vägarna då de allra flesta resorna till fjällen görs med bil. E4:an mellan Gävle och Sundsvall brukar vara hårt trafikerad i vanliga fall och trafiken ökar än mer kring sportlovsveckan.

De flesta som beger sig ut på sportlovsresa vet att bra vinterdäck på bilen är en grundförutsättning för en säker resa. Vi har länge haft en vinterdäckslag för personbilar i Sverige. Med en vinterdäckslag för lastbilar skulle vi slippa se en massa lastbilar ligga på tvären över vägarna och skapa timslånga köer. Redan för fyra år sedan föreslog dåvarande Vägverket en vinterdäckslag för lastbilar. Regeringen borde införa en vinterdäckslag för lastbilar senast till hösten. Frågan har utretts länge nog.       

I Sverige arbetar vi sedan 1997 utifrån Nollvisionen när det gäller trafiksäkerhet. Ingen ska på sikt dödas eller skadas för livet i trafiken. För femton år sedan var Nollvisionen omdebatterad och ifrågasatt. En av de hårdaste kritikerna av Nollvisionen var Timbro, en tankesmedja med starka band till Moderaterna.  

Men kritikerna fick fel. Med Nollvisionen som riktmärke sjönk antalet döda och svårt skadade i trafiken rejält under flera år. Såväl EU som FN har inspirerats av den svenska Nollvisionen när man utformat sina trafiksäkerhetsstrategier.

Men i Sverige börjar vi nu tappa fart. Antalet döda i trafiken ökar. Regeringen har till och med försämrat säkerhetskraven för vissa bilar. I den nya supermiljöbilspremien ställs inte krav på antisladdsystem. Vem skulle vilja ge sig ut på en längre sportlovsresa i en bil utan antisladdsystem?

Vi socialdemokrater vill tillsätta en statlig kommission som granskar de tio farligaste vägarna i Sverige. Kommissionen ska komma med förslag på tydliga åtgärder som höjer trafiksäkerheten. Vi vet sedan länge att mötesseparering med mitträcken är en mycket effektiv åtgärd för att höja trafiksäkerheten. Fler vägar måste bli mötesfria. 

Vi vill även påskynda arbetet med att allt fler fordon utrustas med alkolås. Först i lastbilar och bussar och när tekniken utvecklats ytterligare, även i personbilar. Regeringen måste driva frågan om alkolås aktivt i EU. Gör EU inte alkolås obligatoriskt måste Sverige ansöka om ett nationellt undantag.  

Då nära 1,3 miljoner människor omkommer i trafikolyckor världen över finns det verkligen anledning att Sverige fortsätter att utveckla sin tätposition inom trafiksäkerheten. Det finns en stor kunskap om trafiksäkerhet inom både svenska myndigheter och inom forskarvärlden. Inom fordonsbranschen i Sverige finns flera företag som är världsledande på säkerhet. Satsningar på trafiksäkerhet ger tryggare trafik och gynnar jobben i Sverige.     

Det måste bli säkrare att färdas på våra vägar. Både under sportlovsveckan och resten av året. Det är dags att ge arbetet med Nollvisionen en nystart.

Anders Ygeman

Följ ämnen i artikeln