Dubbdäcksförbud kostar liv

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2011-12-05

Debattörerna: Trafiksäkerhet är en nationell fråga – ta ifrån kommunerna rätt att besluta om dubbdäcksförbud

Låt oss först konstatera att vi som skriver det här inlägget kör som kärringar. Allt enligt Jönköpings kommun, som i en lokal kampanj kallar de som kör bil med dubbdäck för just kärringar.

Tyvärr är inte Jönköping ensam i sin kritik av dubbdäck. I Stockholm pågår det en märklig reklamkampanj mot dubbdäck och där finns även ett dubbdäcksförbud på en gata av miljöskäl, och det finns fler städer i Sverige som också har infört dubbdäcksförbud eller planerar att göra detsamma.

På Moderaternas partistämma nyligen så tog partiet ett glädjande beslut om att man inte ska införa ett nationellt dubbdäcksförbud i Sverige. Det är ett steg i rätt riktning där många tyckanden präglat debatten och besluten om dubbdäcksförbud, då istället fakta borde vara vägledande.

Fakta är att risken att dö i en trafikolycka ökar med 43 procent om man kör med friktionsdäck – dubbfria däck - istället för dubbdäck. Det enligt en undersökning där man har studerat faktiska olyckor och konsekvenserna av dessa.

Vad vi också vet är att bromssträckan blir dubbelt så lång vid användande av dubbfria däck på sommaren jämfört med sommardäck. Tyvärr så kör fler och fler bilister året runt med dubbfria däck i tron att dessa går att använda året runt. Följden blir att trafiksäkerheten försämras även på sommaren.

I Sverige finns en god tradition av att värna en hög trafiksäkerhet. Varje dödsfall som inträffar i trafiken är ett dödsfall för mycket och för oss är det mycket svårt att förstå att riksdagen fortfarande ger kommunerna inflytande över en fråga som har stor nationell betydelse. Efter det att beslutet togs i riksdagen har nya fakta tillkommit om däckens betydelse för trafiksäkerheten i hela Sverige. Jönköpings kampanj, som pekar ut ansvarsfulla bilister som använder dubbdäck som kärringar, visar att kommunerna inte har den kompetens som krävs för att kunna ta ansvar för nationella trafiksäkerhetsfrågor.

För de bilister som ställer bilen när det är halt ute, enligt Trafikverkets rekommendationer, så kan dubbfria däck vara ett alternativ. Men för oss som kör bil i alla väder under vintern är utan tvekan dubbdäck det mest trafiksäkra alternativet.

Ska kommuner tillåtas förbjuda dubbdäck enligt ett kommunalt självstyresprincip så borde i konsekvensens namn andra städer och län tillåtas förbjuda dubbfria däck, eftersom de som kör bil med dubbfria däck i betydligt högre omfattning är inblandade i dödsolyckor. Men det är ingen utveckling vi vill se. Vi tror att bilägarna är kapabla att utrusta sina fordon med bra däck om informationen om däckens för- och nackdelar är tydliga och neutrala.

Trafiksäkerhetsfrågor ska enligt vår mening hanteras nationellt och varje olycka som kommer att ske med ett fordon inblandat på grund av dubbdäcksförbuden är en olycka för mycket. Jönköpings kommun har med all tydlighet visat att de nationella trafiksäkerhetsfrågorna inte ryms inom den kommunala kompetensen!

Ulf Berg,

riksdagsledamot Dalarna (M)

Lars Beckman,

riksdagsledamot Gävleborg (M)

Följ ämnen i artikeln