Hög tid att säga tack för musiken
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2015-02-16 | Publicerad 2015-02-13
133 låtskrivare: Rimligt att vi får en större del av streamingstjänsternas intäkter
Under hösten gick debatten het efter Taylor Swifts beslut att ta bort sin låtkatalog från Spotify. Swift, världens just nu mest säljande skivartist, hävdade att Spotify devalverar musikens värde, främst genom att erbjuda prenumeranterna en reklamfinansierad gratistjänst men också genom att ge för lite tillbaka till dem vars arbete Spotify byggt sin affärsmodell på: låtskrivarna.
Daniel Ek på Spotify svarade att bolaget ger tillbaka 60-70 procent av sina intäkter till musikbranschen, och styrelseordförande Martin Lorentzon lät meddela att han hade ”noll förståelse” för artisternas och upphovsmännens krav på bättre ersättning.
Enligt en undersökning från november 2014 går bara 3 procent av den andel musikbranschen får tillbaka av Spotifys intäkter från den digitala marknaden i USA tillbaka till låtskrivarna. Ingen liknande undersökning har gjorts i Europa, men fördelningen avviker säkert inte nämnvärt från den i USA.
Trots det har det mesta av debatten kommit att handla om artisterna och skivbolagen. Låtskrivarnas röster hörs sällan eller aldrig. Men den absolut största delen av hitlistemusiken, som också streamas mest, skapas av låtskrivare som inte är artister. De har alltså inte möjlighet att turnera, sälja merchandise eller på annat sätt kompensera för de uteblivna inkomster som den digitala marknaden medfört.
Det oundvikliga resultatet är att skivbolagen och andra aktörer i branschen riskerar att såga av den gren de själva sitter på, då ytterst få kommer att ha råd att skriva låtar på annat än hobbynivå.
För tio år sen, när nedladdningsdebatten var som hetast, gick skivbolagen på knäna eftersom cd-skivan sålde allt sämre. När Spotify presenterade sin affärsidé var det få i branschen som trodde på att den skulle få något större genomslag. Dessutom skulle det ju innebära att de sålde ännu färre cd-skivor.
Flera av de stora skivbolagen ställde tuffa motkrav för att licensiera ut musiken: delägarskap i Spotify och en stor bit av intäktskakan. Musikförläggarna och STIM, som representerar låtskrivarna, gick med på dåliga villkor för att möjliggöra för Spotify att alls komma i gång. Ingen ville stå i vägen för den tekniska utvecklingen, eller för möjligheten att slå pirattjänsterna på fingrarna.
I dag ser vi konsekvenserna av det. Den digitala utvecklingen har medfört att skivbolagen drastiskt sänkt sina kostnader för produktion och distribution av musik. De senaste åren har skivbranschen i Sverige blomstrat tack vare Spotify, och mycket talar för att Europa och resten av världen kommer att följa efter. Men låtskrivarna, som investerar tid och pengar i att skapa den musik tjänsterna erbjuder, har inte fått något tillbaka. Det är därför hög tid att skapa balans i fördelningen av de digitala intäkterna.
Låtskrivarnas organisation SKAP har i dag den 16 februari bjudit in musikbranschens olika aktörer till ett möte. Vi vill diskutera hur vi tillsammans skapar en mer balanserad och hållbar fördelning av intäkterna från tjänster som Spotify.
Det första steget bör vara en ökad transparens. Spotify, andra digitala tjänster och skivbolagen använder sig av så kallade NDA:s, Non-Disclosure Agreements, för att hindra insyn i fördelningen. STIM och andra upphovsrättsorganisationer tvingas skriva på dessa sekretessavtal och får inte yppa ens för sina medlemmar hur fördelningen ser ut. Branschens underleverantörer – låtskrivarna – får alltså inte veta hur mycket de får betalt för sina produkter – låtarna.
Det andra steget bör vara att hitta en fördelningsmodell som tillåter hela branschen att blomstra, inte bara de skivbolag och distributörer som lever på de värden vi musikskapare producerar.
Ett tredje steg som bör diskuteras är att ytterst få av streamingtjänsterna bemödat sig att lägga upp credits till låtskrivare och producenter. Vi tycker att det inte är mer än rätt att de som skapat musiken också ska få credit för det.
Sverige har kommit långt i utvecklingen av digitala musiktjänster. Det är också rimligt att vi, med vår relativt lilla musikmarknad och historia av samförståndsanda, visar vägen till en mer hållbar och rättvis modell. Låt oss se till att dagens möte blir en dörröppnare.
Lasse Andersson
Tomas Andersson Wiij
Johan Becker
Johan Bejerholm
Daniel Bengtson
Anoo Bhagawan
Arnthor Birgisson
Peter Boström
Jonas von der Burg
Niclas von der Burg
EagleEye Cherry
Robert "Strängen" Dahlqvist
Adrian Davinski
Joy Deb
Linnea Deb
Moh Denebi
Ana Diaz
Niklas Edberger
Olle Ekberg
Per Eklund
David Elfström Lilja
Jade Ell
Lina Eriksson
Mårten Eriksson
Peter Alexander Esbjörnsson
Annika Fehling
Oscar Fogelström
Mikael Frithiof
Tobias Fröberg
Magnus Funemyr
Aleena Gibson
Daniel Gidlund
Daniel Gilbert
Håkan Glänte
Irya Gmeyner
Thomas Gson
Robert Habolin
Peter Hallström
Thomas Hanna
Oscar Harryson
Mats Hedström
Uno Helmersson
Patrik Henzel
Louise Hoffsten
Anton Hård Af Segerstad
Henrik Janson
Martin Jarbeck
Niklas Jarl
Niels Jensen
Andreas Jismark
Andreas Johnson
Karina Kampe
Magnus Kaxe
Jackie Kavan
Niclas Kings
Jörgen Kjellgren
David Kruger
Jimmy Lagnefors
Anders Larsson
Tim Larsson
Caroline Leander
Peter Lemarc
Ari LeTennen
Mattias Lindblom
Helienne Lindvall
Martin Lorentzson
Patrik Lorentzson
Tobias Lundgren
Niclas Lundin
Malin Maggie Lybeck
Bernard Löhr
Rikard Löfgren
Viktor Löfgren
Henrik Lörstad
Awa Manneh
Erik Martensson
Andreas Mattsson
Peter Jacobsson Morén
Per Magnusson
Tony Malm
Maria Marcus
Johan Moraeus
David Myhr
Anders Nilsson
Henrik Nordenback
Johan Norrby
Erik Nyholm
Mats Nyman
Thomas Nyrre Nyström
Pauline K Olofsson
Emanuel Olsson
Ollie Olsson
Per Olsson
Jonas Quant
Eric Palmqwist
Miqael Persson aka Hicks
Niklas Pettersson
Eddie Rahmati
Johan Ramström
Sigurd Resnes
Anders Ringman
Elias Ringquist
Leah Muscat Rodo
Åsa Rydman
Anders F Rönnblom
Sigurd Røsnes
Hanif Hitmanic Sabzevari
Erik Sahlen
Ken Sandin
Jerry Sillah
Fredrik Sonefors
Linda Sonnvik
Nicklas Stenemo
Dan Sundquist
Markus Svensson
Andreas Söderlund
Fredrik Söderström
Anna Ternheim
Fredrik Thomander
Max Thulin
Peo Thyrén
Johanna Toth
Mats Tärnfors
Samuel Waermö
Johan Vegna
Christian Waltz
Pär Wiksten
Anders Wikström
Henrik Wikström
Anders Wollbeck
Jonas MoonChild Zekkari
Fredrik Fredro Ödesjö
Frida Öhrn
Stefan Örn