Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Hög tid att säga tack för musiken

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2015-02-16 | Publicerad 2015-02-13

133 låtskrivare: Rimligt att vi får en större del av streamingstjänsternas intäkter

Under hösten gick debatten het efter Taylor Swifts beslut att ta bort sin låtkatalog från Spotify. Swift, världens just nu mest säljande skivartist, hävdade att Spotify devalverar musikens värde, främst genom att erbjuda prenumeranterna en reklamfinansierad gratistjänst men också genom att ge för lite tillbaka till dem vars arbete Spotify byggt sin affärsmodell på: låtskrivarna.

Daniel Ek på Spotify svarade att bolaget ger tillbaka 60-70 procent av sina intäkter till musikbranschen, och styrelseordförande Martin Lorentzon lät meddela att han hade ”noll förståelse” för artisternas och upphovsmännens krav på bättre ersättning.

Enligt en undersökning från november 2014 går bara 3 procent av den andel musikbranschen får tillbaka av Spotifys intäkter från den digitala marknaden i USA tillbaka till låtskrivarna. Ingen liknande undersökning har gjorts i Europa, men fördelningen avviker säkert inte nämnvärt från den i USA.

Trots det har det mesta av debatten kommit att handla om artisterna och skivbolagen. Låtskrivarnas röster hörs sällan eller aldrig. Men den absolut största delen av hitlistemusiken, som också streamas mest, skapas av låtskrivare som inte är artister. De har alltså inte möjlighet att turnera, sälja merchandise eller på annat sätt kompensera för de uteblivna inkomster som den digitala marknaden medfört.

Det oundvikliga resultatet är att skivbolagen och andra aktörer i branschen riskerar att såga av den gren de själva sitter på, då ytterst få kommer att ha råd att skriva låtar på annat än hobbynivå.

För tio år sen, när nedladdningsdebatten var som hetast, gick skivbolagen på knäna eftersom cd-skivan sålde allt sämre. När Spotify presenterade sin affärsidé var det få i branschen som trodde på att den skulle få något större genomslag. Dessutom skulle det ju innebära att de sålde ännu färre cd-skivor.

Flera av de stora skivbolagen ställde tuffa motkrav för att licensiera ut musiken: delägarskap i Spotify och en stor bit av intäktskakan. Musikförläggarna och STIM, som representerar låtskrivarna, gick med på dåliga villkor för att möjliggöra för Spotify att alls komma i gång. Ingen ville stå i vägen för den tekniska utvecklingen, eller för möjligheten att slå pirattjänsterna på fingrarna.

I dag ser vi konsekvenserna av det. Den digitala utvecklingen har medfört att skivbolagen drastiskt sänkt sina kostnader för produktion och distribution av musik. De senaste åren har skivbranschen i Sverige blomstrat tack vare Spotify, och mycket talar för att Europa och resten av världen kommer att följa efter. Men låtskrivarna, som investerar tid och pengar i att skapa den musik tjänsterna erbjuder, har inte fått något tillbaka. Det är därför hög tid att skapa balans i fördelningen av de digitala intäkterna.

Låtskrivarnas organisation SKAP har i dag den 16 februari bjudit in musikbranschens olika aktörer till ett möte. Vi vill diskutera hur vi tillsammans skapar en mer balanserad och hållbar fördelning av intäkterna från tjänster som Spotify.

Det första steget bör vara en ökad transparens. Spotify, andra digitala tjänster och skivbolagen använder sig av så kallade NDA:s, Non-Disclosure Agreements, för att hindra insyn i fördelningen. STIM och andra upphovsrättsorganisationer tvingas skriva på dessa sekretessavtal och får inte yppa ens för sina medlemmar hur fördelningen ser ut. Branschens underleverantörer – låtskrivarna – får alltså inte veta hur mycket de får betalt för sina produkter – låtarna.

Det andra steget bör vara att hitta en fördelningsmodell som tillåter hela branschen att blomstra, inte bara de skivbolag och distributörer som lever på de värden vi musikskapare producerar.

Ett tredje steg som bör diskuteras är att ytterst få av streamingtjänsterna bemödat sig att lägga upp credits till låtskrivare och producenter. Vi tycker att det inte är mer än rätt att de som skapat musiken också ska få credit för det.

Sverige har kommit långt i utvecklingen av digitala musiktjänster. Det är också rimligt att vi, med vår relativt lilla musikmarknad och historia av samförståndsanda, visar vägen till en mer hållbar och rättvis modell. Låt oss se till att dagens möte blir en dörröppnare.

Lasse Andersson

Tomas Andersson Wiij

Johan Becker

Johan Bejerholm

Daniel Bengtson

Anoo Bhagawan

Arnthor Birgisson

Peter Boström

Jonas von der Burg

Niclas von der Burg

EagleEye Cherry

Robert "Strängen" Dahlqvist

Adrian Davinski

Joy Deb

Linnea Deb

Moh Denebi

Ana Diaz

Niklas Edberger

Olle Ekberg

Per Eklund

David Elfström Lilja

Jade Ell

Lina Eriksson

Mårten Eriksson

Peter Alexander Esbjörnsson

Annika Fehling

Oscar Fogelström

Mikael Frithiof

Tobias Fröberg

Magnus Funemyr

Aleena Gibson

Daniel Gidlund

Daniel Gilbert

Håkan Glänte

Irya Gmeyner

Thomas Gson

Robert Habolin

Peter Hallström

Thomas Hanna

Oscar Harryson

Mats Hedström

Uno Helmersson

Patrik Henzel

Louise Hoffsten

Anton Hård Af Segerstad

Henrik Janson

Martin Jarbeck

Niklas Jarl

Niels Jensen

Andreas Jismark

Andreas Johnson

Karina Kampe

Magnus Kaxe

Jackie Kavan

Niclas Kings

Jörgen Kjellgren

David Kruger

Jimmy Lagnefors

Anders Larsson

Tim Larsson

Caroline Leander

Peter Lemarc

Ari LeTennen

Mattias Lindblom

Helienne Lindvall

Martin Lorentzson

Patrik Lorentzson

Tobias Lundgren

Niclas Lundin

Malin Maggie Lybeck

Bernard Löhr

Rikard Löfgren

Viktor Löfgren

Henrik Lörstad

Awa Manneh

Erik Martensson

Andreas Mattsson

Peter Jacobsson Morén

Per Magnusson

Tony Malm

Maria Marcus

Johan Moraeus

David Myhr

Anders Nilsson

Henrik Nordenback

Johan Norrby

Erik Nyholm

Mats Nyman

Thomas Nyrre Nyström

Pauline K Olofsson

Emanuel Olsson

Ollie Olsson

Per Olsson

Jonas Quant

Eric Palmqwist

Miqael Persson aka Hicks

Niklas Pettersson

Eddie Rahmati

Johan Ramström

Sigurd Resnes

Anders Ringman

Elias Ringquist

Leah Muscat Rodo

Åsa Rydman

Anders F Rönnblom

Sigurd Røsnes

Hanif Hitmanic Sabzevari

Erik Sahlen

Ken Sandin

Jerry Sillah

Fredrik Sonefors

Linda Sonnvik

Nicklas Stenemo

Dan Sundquist

Markus Svensson

Andreas Söderlund

Fredrik Söderström

Anna Ternheim

Fredrik Thomander

Max Thulin

Peo Thyrén

Johanna Toth

Mats Tärnfors

Samuel Waermö

Johan Vegna

Christian Waltz

Pär Wiksten

Anders Wikström

Henrik Wikström

Anders Wollbeck

Jonas MoonChild Zekkari

Fredrik Fredro Ödesjö

Frida Öhrn

Stefan Örn

Följ ämnen i artikeln